אביתר בנאי חש אשמה ונסוג אל תוך הים


בכתבה הזו מתוך הקטגוריה " וואו! יורד שלג " אנתח את השיר " גם הים נסוג ". את השיר כתבה יונה וולך ומבצעים אותו אביתר בנאי ואפרת בן צור. כשאני ניגש לנתח שיר של יוצרת שנחשבת (ובצדק) כמשוררת ולא רק ככותבת מילים, אני מרגיש צורך להקדים ולומר מספר דברים באופן כללי: אינני מתיימר להציג כאן ניתוח אשר יענה על כל הדימויים והמשמעויות האפשריות של שיר זה, אלא לנתח אותו בהתאם לדברים אותם אני רוצה להגיד על השיר .

גם הים נסוג , אביתר בנאי ואפרת בן צור
מילים: יונה וולך
לחן: אביתר בנאי

0 אביתר בנאי חש אשמה ונסוג אל תוך הים

גם הים נסוג
ויש לו אולי
רגשי אשמה
כמו לי

פתאום
והכול חוף
ויש צדפים לאסוף
וחיות

וצריך לחזור
מהנסיגה

ולאסוף

ניתוח השיר :

" גם הים נסוג " של יונה וולך הוא אמנם שיר עם מעט מאוד מילים, אבל בהחלט שיר שיש הרבה מה להגיד עליו. אני מזהה בשיר שלוש מחוזות משמעות.

מחוז המשמעות הראשון הוא הסיפור כפשוטו: הדימוי של הים אשר נסוג לאחור הוא דימוי שמציג את הגלים אשר חוזרים אל הים לאחר שהגיעו אל החוף . רציתי לציין, שבניגוד להרבה מאוד שירים אשר מתארים את גלי הים כשהם מגיעים אל החוף (מיכה שטרית, "לפעמים". אביב גפן, "לבכות לך". שלום חנוך, "לאט לאט") אני לא נתקלתי בשירים אשר מתארים את הגלים כשהם חוזרים אל הים.

בשביל להציג את מחוז המשמעות השני אציג שוב את הבית הראשון של השיר :
גם הים נסוג
ויש לו אולי
רגשי אשמה
כמו לי
כאשר אביתר בנאי ואפרת בן צור שרים " גם הים נסוג " המשמעות היא שלא רק הים נסוג .
בהמשך, כשהם שרים שאולי יש לים רגשי אשמה בדיוק כמו לכל אחד מהם, אז אנו מבינים שכמו שהים נסוג , כך גם כל אחד מהם נסוג .
מהי משמעות הנסיגה? אני מניח שמריבה או התרחקות ביניהם.

לאחר מכן מגיע הבית השני של השיר :
פתאום
והכול חוף
ויש צדפים לאסוף
וחיות
וצריך לחזור
מהנסיגה
ולאסוף

לאחר המריבה או התרחקות שלהם, צריכים אביתר בנאי ואפרת בן צור לאסוף את השברים ולהתפייס. את התהליך הזה מתארים צדפים וחיות אשר צריך לאסוף על החוף בדרך חזרה מהנסיגה, שהיא, במילים פשוטות יותר, מריבה או ההתרחקות.

קודם לכן אמרתי ששירים אשר נכתבים על הגלים , מתארים אותם בדרך כלל בדרכם אל החוף ולא לתוך הים . אני רוצה להוסיף לכך כעת אלמנט שני אשר מוסיפה יונה וולך לנקודה הזו בבית השני של השיר:

5 wa אביתר בנאי חש אשמה ונסוג אל תוך הים

יונה וולך, ענקית (שלום ברטל)

וצריך לחזור
מהנסיגה

יש כאן בעצם נקודת מבט הפוכה על המפגש שבין הגלים לבין החוף . הגלים , על פי יונה וולך , אינם מגיעים מהים אל החוף ובחזרה לים, אלא נוסגים לתוך הים ואז חוזרים אל החוף . מה המשמעות של כך? שכל אחד יחשוב עם עצמו. לפי דעתי זו נקודה יפה למחשבה.

מחוז המשמעות השלישי נובע כל כולו מהנסיגה של הים בתחילת השיר :
גם הים נסוג
ויש לו אולי
רגשי אשמה
כמו לי
הים אשר נסוג בשיר מדמה נסיגה של הדובר בשיר . יונה וולך בוחרת להשתמש כאן במילים מתוך השורש נ.ס.ג שהוא שורש בעל קונוטציות מיניות מובהקות.
במחוז המשמעות השלישי, הדובר בשיר חווה בעצם משגל נסוג , או אולי אפילו  נסיגה באון שלו במהלך המשגל, כלומר, אין אונות.
בהמשך הבית אנו רואים רגשי אשמה אשר חווה הדובר בשיר . תחושות אשמה הן בהחלט משהו שיכול ללוות אדם כאשר הוא לא מצליח "לספק את הסחורה" מבחינה מינית.

ואז מגיע הבית השני של השיר :
פתאום
והכול חוף
ויש צדפים לאסוף
וחיות
וצריך לחזור
מהנסיגה
ולאסוף
עכשיו, לאחר הכישלון המיני, צריך הדובר להתגבר על כל אותן תחושות אשמה ולאסוף את עצמו ואת השברים ממש כמו שאוספים צדפים על החוף , ולהמשיך הלאה.

אני, באופן אישי, מעדיף לתפוס שיר זה של יונה וולך כשיר על נסיגה בתפקוד מיני, גם כי אני באמת חושב, בגלל השימוש בשורש נ.ס.ג, שהיא התכוונה בעיקר לכך, וגם, מן הסתם, כי זו פרשנות מעניינת יותר.
אביתר בנאי ואפרת בן צור בחרו שיר מצוין לשיר ביחד. שיר שבאמצעות כל כך מעט מילים, מצליח להגיד כל כך הרבה.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה וואו! יורד שלג...,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

4 תגובות על אביתר בנאי חש אשמה ונסוג אל תוך הים

  1. מאת שי‏:

    לדעתי השורה "גם הים נסוג" מרמזת יותר לעניין של גאות ושפל בים מאשר לגלים.
    אגב, סחתיין על האתר. מצוין!

  2. מאת אלי‏:

    בקבלה יש מושג ידוע שנקרא "רצוא ושוב"
    מושג זה מתאר את חיינו כמעגלים בהם אנו מתקדמים ומתעלים
    עד שמגיעים למדרגה שקצת גדולה עלינו
    דהיינו שהגענו אליה מבלי שהיינו מוכנים לכך נפשית
    ובעקבות כך מגיעה הנפילה או הנסיגה
    לנסיגה הזו יש חשיבות כי היא גורמת לאדם לברר יותר טוב את דרכו
    כך שההתקדמות כעת תהיה יותר שקולה,מתונה ואחראית וכתוצאה מכך
    האדם יוכל להתקדם למדרגה הבאה כשהוא בשל לכך יותר .
    משם יוכל להתקדם למדרגה הבאה שאולי גם אחריה תבוא נסיגה- ירידה לצורך עליה.
    המוטיב הזה חוזר גם בשיריו הבאים של אביתר כמו "תל אביב" החדש שבו אביתר שר:
    "כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין שהשתנתי ,השינוי היה מהיר מדי וחיצוני…ועכשיו צריך לנשום את זה פנימה באמת"

  3. מאת מיסטר בין‏:

    אלי אין לך מושג כמה אני מסכים איתך ואביתר לקח אותו בהחלט לנקודה דתית שמשקפת את ראית החיים שלו.
    אני חווה תקופה דומה ומזדהה לגמרי.

  4. מאת נתי מופלג‏:

    פרשנות מאוד יפה אלי, תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>