רמי קליינשטיין בורח לילדה בת שש עשרה ברגע האחרון


מכל השירים עליהם כתבתי תחת הנושא " לוליטה " אין ספק שעם השיר " גשר " של רמי קלינשטיין הכי קל ונוח לנו להזדהות. גם כאן יש משיכה אל ילדה לוליטה , אולם אנו מקבלים את המשיכה הזו בהבנה, מאחר והיא מלווה במחסומים מוסריים ברורים.

גשר , רמי קליינשטיין
מילים: איתן גלס
לחן: אלון הלל ורמי קליינשטיין

0 רמי קליינשטיין בורח לילדה בת שש עשרה ברגע האחרון

כשהייתה בת ארבע עשרה הגיעה עם אמה לבסטה
שלי ברחוב, ונדלקה עליי.
כל יום אצלי במקום לתיכון, טלפנה אלי חודש ימים לבית,
בסוף התייאשה.
הבטחתי לה שעוד שנתיים, כשתגדלי, אני מבטיח!
עכשיו אחרי שנתיים, הרימה לי טלפון לבית,
אני כבר בת שש עשרה, עוד שבוע, הבטחת!

קבעתי איתה שאעבור ברחוב עם המכונית
ולא אעצור רק אחלוף,
ואם אקלוט אותה מחכה בול בשבע ורבע,
אעצור שנייה וניסע.
בשבע ורבע עמדה יפה ומבריקה,
כמו קלמר ילדות חדש ופרחוני,
בשמלה אביבית ומג'נטים זולים וזרחנים מפלסטיק.
היה לה פה סגול צרוב ודובשני, יפה כשקיעה,
כלהט אסור, כגניבה בחושך, כפחד,
וגשר על השיניים , גשר על השיניים , בפה הנושך שלה.
הבטחתי לה, הבטחתי לה.

הורדתי אותה ברמזור, רעדתי ועישנתי
ובטני מלאה בהלת זיקנה
בת שש עשרה

ניתוח השיר :

בניגוד לשירים האחרים אותם ניתחתי תחת הנושא לוליטה , בשיר " גשר " של רמי קלינשטיין הילדה היא זו שרוצה את הגבר אשר מבוגר ממנה ולא להפך. היא מחזרת אחרי רמי קליינשטיין  במרץ במשך חודש שלם בגיל ארבע עשרה ולבסוף מחלצת ממנו הבטחה שיפגוש אותה כשתהיה בת שש עשרה :
כשהייתה בת ארבע עשרה הגיעה עם אמה לבסטה
שלי ברחוב, ונדלקה עליי.
כל יום אצלי במקום לתיכון, טלפנה אלי חודש ימים לבית,
בסוף התייאשה.
הבטחתי לה שעוד שנתיים, כשתגדלי, אני מבטיח!
עכשיו אחרי שנתיים, הרימה לי טלפון לבית,
אני כבר בת שש עשרה , עוד שבוע, הבטחת!

מה שיפה בבית הזה, ומנוגד לחלוטין לבית שלאחר מכן, היא העובדה שבבית הזה שר רמי קלינשטייןעל ארועים אשר מתרחשים על פניי שנתיים שלמות ( בתחילה הילדה בת ארבע עשרה ואז בת שש עשרה ) ולכל משפט יש תפקיד חשוב בהעברת הסיפור של השיר.

Fotolia smile רמי קליינשטיין בורח לילדה בת שש עשרה ברגע האחרון

וגשר על השיניים בפה הנושך שלה..

בבית שלאחר מכן כל ההתרחשויות הן בערב אחד בלבד, ושם שר רמי קלינשטיין גם על הרבה פרטים לא הכרחיים להעברת הסיפור:
קבעתי איתה שאעבור עם המכונית ליד השדרה
ולא אעצור רק אחלוף,
ואם אקלוט אותה מחכה בול בשבע ורבע,
אעצור שנייה וניסע.

יש כאן ארבע שורות בשביל מטרה אחת בלבד: להבהיר לנו שרמי קליינשטיין לא נלהב לקראת פגישה עם ילדה בת שש עשרה . אם כל השיר היה כתוב כך אז זה היה מעצבן ומשעמם, אולם בגלל השינוי ששורות אלה יוצרות ביחס לבית הראשון, אז יש כאן משהו מרענן ומעניין.

ניגש כעת אל הפגישה המחודשת ביניהם בשיר :

בשבע ורבע עמדה יפה ומבריקה,
כמו קלמר ילדות חדש ופרחוני,
בשמלה אביבית ומג'נטים זולים וזרחנים מפלסטיק.
גם ברגעים הראשונים שרמי קלינשטיין רואה אותה, היא עדיין, ככל הנראה, ילדה עבורו, אולם אז מגיע המהפך:
היה לה פה סגול צרוב ודובשני, יפה כשקיעה,
כלהט אסור, כגניבה בחושך, כפחד,
פתאום מזהה הדובר בשיר שהילדה היא לוליטה ונמשך אליה ואל כל הדברים האסורים שיכולה לייצג עבורו לוליטה שכזו. אם עד עכשיו הוא חש זלזול כלפיה וחוסר משיכה, הרי שכאן, בפעם הראשונה, הוא מתרגש מהרעננות הצעירה שהיא מביאה איתה ומתחושת ההנאה של דברים האסורים. גם השירה של רמי קליינשטיין בחלק הזה מבטאת את ההתרגשות שלו. אולם אז פותחת הילדה את פיה והחלום נשבר:
וגשר על השיניים , גשר על השיניים , בפה הנושך שלה.
הבטחתי לה, הבטחתי לה.
לילדה יש גשר בשיניים… והגשר דוחה את רמי קלינשטיין לא בגלל שזה מכוער, אלא בגלל שהגשר שבשיניה שוב יצר ביניהם את המרחק שבגללו לא רצה לפגוש אותה כשהייתה בת 14. אותו מרחק אשר גרם לו שוב להתייחס אליה כאל ילדה ולא כאל נערה לוליטה . אגב, יש כאן אלמנט יפה – "גשר" תפקידו לחבר וליצור קשר, אולם כאן הגשר הוא דווקא הדבר שמנתק בין הדובר לבין הילדה בשיר.

לאחר מכן ממשיך רמי קליינשטיין ושר:
הורדתי אותה ברמזור, רעדתי ועישנתי
ובטני מלאה בהלת זיקנה
בת שש עשרה

הוא מוריד את הילדה ברמזור ומפסיק את הפגישה רועד ומבוהל. אבל הוא מבוהל לא בגלל שכמעט ויצא עם ילדה לוליטה , אלא בגלל שהבין פתאום, בגלל שהוא מבוגר ביחס אליה, איך שהשנים עברו.

השיר " גשר " של רמי קליינשטיין הוא לא שיר על תשוקה שבין גבר מבוגר לבין ילדה בת שש עשרה . אלא שיר על גבר מבוגר אשר ילדה בת שש עשרה גורמת לו להבין שהוא כבר לא ילד.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה לוליטה,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

4 תגובות על רמי קליינשטיין בורח לילדה בת שש עשרה ברגע האחרון

  1. מאת מומו‏:

    הסבר מאוד יפה ונכון רק שדבר אחד (לפי דעתי) לא הבנת: מאיך שאני מבין – הוא כן יצא איתה ואפילו "עשה" איתה מספר דברים מינים. אני מבין את זה מזה שהוא כותב "הפה הנושך שלה" – כלומר שהם לכל הפחות התנשקו ובלהט.
    אם תשמע גם את הלחן ואת העליות והמורדות ברוקיסטיות של השיר תראה שיש ניגון חזק אחרי המשפט הנ"ל.
    ואז, הכל נרגע! הוא מוריד אותה ברמזור ומרוב הלחץ של מה שהוא עשה – הוא רועד ומעשן.
    אני גם חושב שהקטע שהוא רושם "קלמר ילדות חדש ופרחוני.." זה מביע על כך שהוא מתלהב ממנה כמו ילד שמתלהב מקלמר חדש..

    אני חושב שהשיר עצמו מספר סיפור על אדם מבוגר, רציני, בעל עסק שיום אחד "נופלת" עליו ילדה ושהוא מנסה להתנער ממנה. אבל, אחרי שהוא רואה אותה שם בצומת, אותה ילדה הפכה כבר ללוליטה ואז הוא ממש מתלהב. אחרי שהוא מוריד אותה (לאחר כל הפגישה) הוא קולט את המעשה האסור שעשה ולכן הוא רועד ומעשן.
    "בהלת זיקנה" לפי דעתי מתייחס להבנה שהוא גדול ביחס אליה ולא לעינין שהוא גדול ("זקן") בתור עצמו.

  2. מאת נתי מופלג‏:

    היי מומו, תודה. אני אוהב את ההסבר שלך ואף יותר מזה את הניסיון ליצור פרשנות מעניינת יותר – והפרשנות שלך אכן מעניינת יותר. אני גם מסכים לגמרי עם ההתרגשות שהוא חש בגלל שהשיר הופך להיות מהיר, אולם זה לא חייב להיות בהכרח בגלל איזשהו אקט מיני ביניהם (גם נשיקה לצורך העניין היא אקט מיני – לא רק יחסיי מין).
    "הפה הנושך שלה" יכול להציג שתי פרשנויות, מצד אחד "הגשר" בפה שלה הופך את פיה לפה נושך, ומצד שני, רמיזה לנשיקה סוערת. אני עדיין מחזיק בדעתי שהפה הנושך נושך בגלל הגשר בשיניים – מה גם שיש כאן אקט מאוד מודע והומוריסטי מצדו של רמי קליינשטיין – אבל כל פרשנות היא טובה ומהנה.

  3. מאת היילי‏:

    ברור שהפה נושך בגלל הגשר, אבל איך לדעתך רמי מגלה את זה? במהלך האקט המיני. אגב לדעתי זאת לא הייתה נשיקה אלא אקט אוראלי ואני לא רואה איך מישהו יכול לפספס את זה בכלל. השיר מבהיר בכמה דרכים שהיה ביניהם אקט, בדיוק כמו שמומו הסביר כאן.
    הדגש החזק שהגשר מקבל הוא בדיוק בגלל זה. הרי יכלו גם להיות לה צמות או כל מיני סימנים אחרים שמייצגים ילדותיות. אבל מה ששונה הוא התחושה של אקט אוראלי עם מישהי שיש לה גשר. זאת חציית גבול מובהקת, בניגוד למפגש מיני עם מישהי שיש לה שמלה, מישהי שיש לה בובות, מישהי נמוכה, או כל סממן אחר של ילדותיות שיכול איכשהו לעבור גם אצל נשים שאינן ילדות. הגשר הזה עד כדי כך חשוב שהוא הפך להיות שם השיר!
    איך הפכת אותו לאלמנט שדוחה את קלינשטיין, לא מובן לי. למה נראה לך שבכל ההתרחשות הזאת, של חיזור ואח"כ מפגש שכולל טיפה רתיעה ואז מימוש ופרידה – דווקא הקטע של הרתיעה הרגעית יהפוך להיות שם השיר? נשמע לך הגיוני? נראה לי שממש לא הבנת.

  4. מאת רמי‏:

    טעית בענק לדעתי.
    מדובר במין אורלי חד משמעי או לפחות נשיקה לוהטת. הסיגריה כל כך מסגירה. הניגון המרוגש לפני. הרעד שהוא חש אחרי. קל להבין.
    הביטוי "פה נושך". לא מספיק מיני ? ואת מי הוא נושך??? או מה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>