לוליטה את ילדה יפה , זה חוסר המזל שלך


השיר " לוליטה " של אתי אנקרי הוא שיר מקסים ונוגע ללב. בשיר זה שרה אתי אנקרי על סכנותיה של הילדה הצעירה מפני מפיקים אינטרסנטים, בדרכה להיות כוכבת.
לפני שאגש לניתוח השיר, חשוב לי להגיד ששיר זה של אתי אנקרי , בביצוע עם דוד ד'אור , מעביר בי צמרמורת בכל פעם שאני מאזין לו. אחד מפסגות היצירה של המוזיקה הישראלית.

לוליטה , אתי אנקרי
מילים ולחן: אתי אנקרי

0 לוליטה את ילדה יפה , זה חוסר המזל שלך

לוליטה את ילדה יפה , ויש לך פוטנציאל
זה לא קשור בשכל – זה טמון רק בישבן
גם העיניים לא רעות, כן, יש לך קצת מזל
אם תתפסי את הפרנציפ – תמיד יהיה לך קל

תציגי קודם מול מראה, אחר כך מול קהל
ואל תאכלי עוגות גבינה – זה לא טוב למשקל

תשמעי מה אני אומר לך:
לה לי… למה לך?
לה לי… אני כמו אח
לוליטה

לוליטה כמה את יפה – עולם מוטרף בחוץ
הזמן נתן את הפתיחה, ואת צריכה לרוץ
לרוץ על הבמות – עם מיני ומחשוף
ואם תהיי טובה יותר, נפליג מחוף לחוף

תעזבי אותך מתיאטרון, ושכל מסובך -
לוליטה את ילדה יפה , זה המזל שלך
תשמעי מה אני אומר לך:
לה לי… למה לך?
לה לי… אני כמו אח
לוליטה

לוליטה כמה את יפה – הלב שלי נשבר
שעות בסטודיו למשחק, הזמן שלך נגמר
והשנים ירוצו לך – את לא תביני איך
תקשיבי קצת לבן אדם, ש"מחבב אותך"

אז תציגי קודם כל מולי, אחר כך מול קהל
ואל תספרי לאף אחד – זה לא טוב למזל
תשמעי מה אני אומר לך:
לה לי.. למה לך?
לה לי… אני כמו אח
לוליטה

ניתוח השיר :

651 לוליטה את ילדה יפה , זה חוסר המזל שלך

אתי אנקרי , חודרת הכי עמוק שאפשר

כפי שכתבתי בכתבת הקטגוריה, לוליטה היא ילדה יפה אשר גברים נמשכים אליה מבחינה מינית. בכל השירים האחרים בהם אגע תחת הקטגוריה " לוליטה ", יש גבר וילדה אשר מערכת היחסים ביניהם מושתת על משיכה מינית כזו או אחרת. אולם דווקא בשיר " לוליטה ", של אתי אנקרי, לא ברור האם הדובר בשיר מעוניין להרוויח כסף דרך לוליטה, לבצע בלוליטה את זממו, או גם וגם.

השיר של אתי אנקרי מתחיל בשתי השורות הללו ומבהיר למאזין שהדובר בשיר הוא סקסיסטי ואם תרצו, גם שוביניסט:
לוליטה את ילדה יפה , ויש לך פוטנציאל
זה לא קשור בשכל – זה טמון רק בישבן

בהמשך, אנו מבינים שמדובר בסוג של מפיק אשר רוצה שהילדה תהיה כוכבת ואף מתחיל להטיף לה לשמור על הגזרה, כי שוב, בשביל להצליח היא צריכה להשתמש בגוף שלה ולא בשכל שלה:
תציגי קודם מול מראה, אחר כך מול קהל
ואל תאכלי עוגות גבינה – זה לא טוב למשקל

לאחר מכן ממשיך המפיק לשכנע אותה ללכת אתו, והפעם מכיוון אחר. הזמן שלך קצר, הוא אומר לה, צריך להתחיל לעבוד:
לוליטה כמה את יפה – עולם מוטרף בחוץ
הזמן נתן את הפתיחה, ואת צריכה לרוץ

לוליטה של אתי אנקרי רוצה להיות כוכבת, והדובר בשיר מוכר לה את חלום ההצלחה המהירה. המזל שלך הוא שאת ילדה יפה , הוא אומר לה , ומכך משתמע שהיא יכולה לקנות את עולמה בעזרת היופי שלה ובלי כל הקשיים של תיאטרון:
תעזבי אותך מתיאטרון, ושכל מסובך
לוליטה את ילדה יפה , זה המזל שלך

abigail breslin nc לוליטה את ילדה יפה , זה חוסר המזל שלך

little miss sunshine כמה לוליטות נפגעות בשביל הצלחה של לוליטה אחת?

ובהמשך, מוסיף ואומר שוב שאם היא רוצה להיות כוכבת, אסור לה לבזבז זמן בלימודיי משחק:
לוליטה כמה את יפה – הלב שלי נשבר
שעות בסטודיו למשחק, הזמן שלך נגמר

אתי אנקרי בשיר עדין וקשה להאזנה מציגה בפנינו גבר מגעיל. אולם, לזכותו ייאמר שעד החלק הזה בשיר לא ראינו שום רמיזות מיניות מצידו לגבי לוליטה . אנו סולדים ממנו רק בגלל הרצון שלו "לעשות קופה" על חשבון לוליטה אולם לא מעבר לכך. אבל אז מגיע הבית האחרון בשיר :
אז תציגי קודם כל מולי, אחר כך מול קהל
ואל תספרי לאף אחד – זה לא טוב למזל

בהתחלה אומר המפיק ללוליטה שבשביל להיות כוכבת עליה להציג מול המראה ואז מול קהל, ונראה שהוא באמת מנסה ללמד אותה להופיע. אולם כאן הוא מבקש מלוליטה להופיע מולו, לבד, ומרמז לנו על אפשרות של פיתוי מיני.
השורה שלאחר מכן נראית במבט ראשון כמחזקת את הטענה הזו, אולם במבט שני היא לא. המפיק אומר לה שלא תספר לאף אחד, אולם למה הוא מתכוון? אם הוא היה מבקש ממנה לא לספר על דברים מיניים שעשה לה, אז היה אומר משהו כגון: "זה הסוד הקטן שלנו", אולם מאחר והוא מבקש ממנה לא לספר בגלל שזה לא טוב למזל, הוא בעצם מפחד שהדמויות האחרות שבחייה, ימנעו ממנה לעבוד יחד אתו בדרך להצלחה.

בסופו של דבר, דווקא בשיר " לוליטה " המפורסם של אתי אנקרי , נראה שאין באמת עניין מיני בין הדובר בשיר לבין לוליטה , אלא ניצול של הרצון של ילדה יפה להיות כוכבת . עובדה זו, כמובן, לא מורידה מהערך הטרגי והרגשי העצום של השיר הזה.
הדובר בשיר הוא פתיין נצלן ומגעיל, ואתי אנקרי, במילים החודרות ובקול המרגש, גורמת למאזין להתחלחל מכאב עבור כל אותן לוליטות שנמצאות בינינו וסובלות מניצול על ידי הגברים שבחייהם.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה לוליטה,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

7 תגובות על לוליטה את ילדה יפה , זה חוסר המזל שלך

  1. מאת שירן‏:

    שיר כל כך עצוב שרק אתי אנקרי יכולה לכתוב כזה. איזה חבל שהיא נעלמה

  2. מאת אלון‏:

    זה לא לעניין להציג את עם הגברים בקונוטציה שלילית, כאילו אצל נשים יש תמימות אחידה, אני גם יכול לכתוב שיר , על אשה שעוזבת את בעלה לטובת גבר אחר שמרויח יותר, דברים מהמציאות, אז לא כל הגברים רעים ויש גם הרבה נשים רעות אינטרסנטיות, ונצלניות.

  3. מאת יהל‏:

    לכל הגגברים כאן שמתלוננים כל האופן שמוצג פה גבר אחד כולה היא לא דיברה בהכללה גם ככה יש מספיק שירים כאלה ששמוציאים בהם את הנשים נצלניות ופוגעות לא אחד ולא שתייםהשיר הזה הרבה יותר מיוחד מהשירים הרגילים האחרים

  4. מאת היילי‏:

    זה שיר מצמרר ואין מצב שאפשר להבין אותו באמת משמיעה אחת או שתיים. זה אחד מהשירים שדורשים האזנה חוזרת, להקשיב טוב, אולי גם לראות את הקליפ (גם הקליפ המקורי וגם הוידאו שצולם עם דוד ד'אור מאוד מעבירים את התחושה של השיר). ייתכן שאנשים לא יבינו אותו גם אם ישמעו אותו מליון פעם, אלא רק כשהם ישמעו אותו ברגע המתאים בתקופה מסויימת בחיים ואז ייפול האסימון.
    העומק הזה, אגב, מאוד מאפיין שירים של אתי אנקרי – שהיא יוצרת מדהימה ופמיניסטית עם ביצים (לפחות פעם הייתה, אני לא יודעת איך היא היום).

    השיר לא מדבר על אירוע של גבר אחד עם ילדה אחת. השיר מדבר על הסכנות שאורבות לנשים באשר הן.
    הדובר בשיר הוא לא "מפיק", למען השם… רק גבר יכול לחשוב את זה. הניתוח שלך לקח את השיר למקום ספציפי מידי, בשעה שכל אישה שעברה משהו בחיים ישר מזדהה עם המשפטים האלה, שהיא שומעת מהמורים, החברים, ההורים, המוכר במכולת כשהיא באה לקנות משהו, הפרסומות בטלוויזיה, נהגי מוניות, כל מקום…
    הרי בהתחלה הילדה הייתה צעירה וכבר אז הקולות הגבריים דחפו אותה לכיוון של שואו ביזנס, כלומר לא הייתה לה אפשרות להתקדם בזכות השכל (רמזו לה שלא כדאי לה). לא מדובר כאן על מישהי בוגרת שיש לה שאיפה להצליח והיא באה מרצונה למפיק כדי שיגשים לה את החלומות… ממש לא! מדובר כאן על קולות שדוחפים אותה, סוגרים עליה והיא בכלל לא מעוניינת בהם. אין לה כל כך ברירה כי זאת המציאות שהיא נמצאת בה, כל הסביבה משתפת עם זה פעולה. בהמשך היא מתבגרת ועדיין צריך לשמור על הגזרה, צריך לזכור שהזמן שלך נגמר, צריך להודות למזלך הטוב שיצאו לך פנים יפות ויש מי שמוכן לעשות לך "טובות", תזכרי תמיד שבכל רגע את עלולה ליפול, יהיה לך רע מאוד אם אני אחליט. זוהי צורת הפחדה מאוד נפוצה אצל גברים אלימים… והנשים שאיתרע מזלן להיקלע לידיים של גבר אלים – תמיד לא יודעות כמה הן שוות, תמיד מעריכות את עצמן פחות מדי, תמיד חושבות שהן חייבות להישאר לצידו גם אם רע להן, כי הן מאמינות שבלעדיו יהיה להן יותר רע.

    על השורה "זה לא טוב למזל" כתבת: "הוא בעצם מפחד שהדמויות האחרות שבחייה, ימנעו ממנה לעבוד יחד אתו בדרך להצלחה". מה????? המשפט הזה הוא הפחדה! זהו שקר שהוא מספר לה! עד כמה אתה מנותק? השיר הזה מתאר את הרגשת התסכול של נשים בחברה גברית, את הכלא הרגשי שהן נתונות בו. בא לי לבכות כשאני רואה איך רצחת את המשמעות של השיר….

    ומה עם המשפט הבוטה "תקשיבי קצת לבן אדם שמחבב אותך", כשמבטאים את המילים בצורה שגויה בכוונה? לא ניתחת את זה בכלל…. האם השיר הזה מדבר על הצלחה, כסף גדול ותהילה? נראה לך שמפיק ידבר ככה? נראה לך שהיוצרת האינטלגנטית אתי אנקרי, תבטא את המשפט הזה בשגיאות סתם ככה? בלי שתהיה לזה משמעות?

    תשמע חבר, אני מאוד מעריכה את הפרוייקט שלך ואת האתר הזה… חשוב מאוד שהמשמעות של השירים האלה תובא לידיעת הציבור… אבל אתה לא מנתח טוב! לפחות לא כאן! אני אלך לקרוא עוד שירים שניתחת, מקווה שבהמשך הם יהיו יותר קרובים למציאות.

  5. מאת גלבוע‏:

    רק עכשיו הבנתי את השיר

    והניתוח שלך שגוי לגמרי.
    השיר עוסק ביחסי מין בין קטינה למבוגר.
    סינדרום לוליטה הוא תופעה של משיכה של גבר מבוגר לנערה מתגברת. כנראה נקרא על שם הספר הקלאסי 'לוליטה' של נבוקוב שעוסק בגבר שמקיים יחסי מין עם נערה מתגברת.

    וכך גם השיר, בצורה נסתרת ועמומה, כי המציאות אף פעם לא ברורה ומפורשת בהטרדה מינית, מציג את התופעה הזאת. בכלל אל בטוח שהילדה היא 'זמרת' ושהגבר הוא 'מפיק'. לא חסר גברים שמנצלים תמימות של נערות ואומרים להן 'את יכולה להיות דוגמנית' וכו' וכו' גם אם זה לא תחום עיסוקם.

    הוא חוזר ואומר לה 'אני כמו אח'. למה? כי הוא נוגע בה! ואז הוא מסביר לה שזה בסדר וזה מגעי חיבה 'כמו אח'. אומר לה לא לגלות לאף אחד. מדגיש בפניה את המיניות שלה, והיא ילדה!

    הנה הקטע שהעיר את עיני
    ""בתקופה הזו ניסיתי להיות זמרת ואין ספור בולבולים נחשפו מולי בלימוזינות ובמבואות לשירותים במסעדות יוקרה ומועדונים. הייתי מאוד רעבה ומאוד ענייה ולמרות שלא ידעתי לשיר, המון נציגים של חברות תקליטים רצו להיפגש איתי לדינר ולקחת אותי באקסטייג' בהופעות. מכיוון שגדלתי על מדונה חשתי שזה אחד השלבים השגרתיים בדרך לקריירה בגירל –פאוו'ר אך למרות הרצון הטוב לרצות, מעולם לא באמת הצלחתי לשלוט בשיניים ולכן כמעט תמיד נמנעתי מפרפורמנסים שהיו מוכיחים שאין לי כישורים בתחומים נוספים. בכל אופן, כמעט כל מוזיקאי, איש תעשייה וידיד שהכרתי בתקופה שבה הייתי נואשת לקשרים עם מוזיקאים, אנשי תעשייה וידידים, למעט אוזן קשבת, הציע גם איברים נוספים.""

  6. מאת נתי מופלג‏:

    אין נכון ולא נכון, יש מחובר לטקסט ולא מחובר לטקסט. ובמובן הזה אני חושב ששתי הפרשנויות מחוברות לטקסט.
    ניתן לפרש גם באופן כללי – כקשר בין מבוגר וצעירה (לוליטה) וגם כמקרה פרטני יותר של קשר בין בחורה צעירה ומפיק אשר מנסה לפתות אותה עם חלומות על עולם הזוהר בשביל לשכב איתה.

    לא כל כך הבנתי את הדברים שלך. מצד אחד אתה טוען שזהו שיר על קשר באופן כללי בין מבוגר וצעירה ומצד שני אתה מצוטט קטע אשר מציג את ההטרדות המינות שחווה בחורה בניסיון להיכנס לעולם הזוהר.

  7. מאת דני‏:

    היא לקחה את סיפור ״לוליטה״ של נבוקוב וסחפה אותו לטריטוריה האישית שלה. וזה מאוד יפה. השיר מאוד מזכיר אירועים מהספר לוליטה, כמו כן גם לוליטה של נבוקוב שיחקה בתאטרון, ״הזמן שלך נגמר״- הומברט הומברט כינה ״נימפית״ רק ילדות בגילאים 9-14, מ15 הוא כבר לא נמשך והוא תמיד חשב על מה יקרה כשהיא תגיע לגיל הזה. ״אל תספרי לאף אחד- זה לא טוב למזל״- אמר ללוליטה שאם תספר על מה שהולך ביניהם גורלה היא תגמור בבית יתומים שלאף אחד לא יהיה אכפת ממנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>