עידן רייכל מחכה לדין דין אביב ליד החלון


כפי שכתבתי במאמר הקטגוריה " נשים עם כבוד", ישנם הרבה שירים ישראלים אשר מנציחים את התופעה של חוסר שוויון בין המינים. בשביל לבחון את התופעה בחרתי בשיר "אם תלך" של עידן רייכל, אולם עידן רייכל הוא רק דוגמא אפשרית אחת מתוך עשרות דוגמאות, ואינני מתייחס אליו כאל שוביניסט אלא כאל קורבן, בדיוק כמו כולנו, של התודעה הפטריאכלית השלטת.
בניתוח שיר זה אני מתייחס רק לעניין הפמיניסטי, אולם חשוב לי להגיד שזהו שיר מקסים ומרגש.

אם תלך , עידן רייכל , דין דין אביב
מילים ולחן : עידן רייכל

0 עידן רייכל מחכה לדין דין אביב ליד החלון

אם תלך מי יחבק אותי ככה
מי ישמע אותי בסוף היום,
מי ינחם וירגיע רק אתה יודע
ואם תלך למי אחכה בחלון
בשמלה של חג כשיגיע יחבק אותי ככה
כמו שאתה מגיע

כשתלך לשמש אצא לשדה המוזהב
בוקר וערב
ירח יאיר את פניי שחולמות
כל היום על פנייך
כשתבוא תשא אותי בשתי ידייך
משדה לנהר תרחץ את פניי
ותגיד לי מילים כמו שרק אתה יודע

אם תלך ..

ניתוח השיר :

אז איפה בדיוק יש בשיר המקסים הזה ששרה דין דין אביב שוביניזם? אתם ודאי שואלים, הרי זהו שיר על גבר אשר עושה הכול בשביל אהובתו. אולם זה בדיוק העניין, כמו שפמיניזם אינו חייב להיות הפגנה של נשים בחזיות, כך גם שוביניזם אינו רק גבר אשר מתייחס אל אשתו כאל שפחה.
בשיר של עידן רייכל, מביעה בעצם דין דין אביב פחד כשהיא שואלת את עצמה מה יקרה אם אהובה ילך ממנה, למי היא תחכה בחלון? ובעצם מנציחה את התלות שלה בבחור.
האווירה בשיר היא אומנם נינוחה ואוהבת, אולם המסר שמעבירה לנו דין דין אביב אינו שונה בהרבה מהמסר של השיר "זמר שלוש התשובות" של נתן אלתרמן . בשיר הזה ברור שהבחורה, עם כל האהדה שהמאזין רוכש לה, איבדה את עצמה לגמרי ומסכימה להקריב הכול עבור האהוב שלה.
(קישור לשיר "זמר שלושת התשובות")

יש בשיר אלמנטים יפים מאוד המציגים את הגבר כאוהב מאוד את האישה, אולם האלמנטים היותר בולטים הם אותם אלמנטים שוביניסטים, אשר מנציחים את התלותיות והפאסיביות של האישה מול הגבר.
אם אתם לא מסכימים, אז בואו נעשה ניסיון קטן ונהפוך את המינים בבית הראשון של השיר ונציג אותו כאילו הגבר הוא ששר אותו:
אם תלכי מי תחבק אותי ככה
מי תשמע אותי בסוף היום
מי תנחם ותרגיע, רק את יודעת
ואם תלכי למי אחכה בחלון במכנס של חג
שתגיע ותחבק אותי כמו שאת מגיעה

סך הכול, אם עידן רייכל היה מחליט לכתוב כך את השיר , אני חושב שזה גם יכול היה להיות שיר טוב מאוד, שיר מצוין אפילו, מלבד שורה אחת שפשוט לא נראית טוב, השורה הרביעית:
ואם תלכי למי אחכה בחלון במכנס של חג
איך שלא נסתכל על זה, גבר שמחכה לחברתו בחלון זה מוזר, זה לא נשמע טוב, בטח ובטח אם הוא זה שלובש את המכנסיים בבית.
ההופעה של המכנס מעלה תחושה מוזרה אשר לא הרגשנו בשורה המקורית "בשמלה של חג". לפי דעתי המוזרות הזאת נובעת מכך שנשים מתלבשות עבור גברים אבל גברים לא מתלבשים עבור נשים, ומסיבה זו  השמלה שהיא לובשת לא מטרידה כמו המכנס שהוא לובש.

787 עידן רייכל מחכה לדין דין אביב ליד החלון

דין דין אביב כבר לא מחכה לעידן רייכל (בייגל)

הרבה מאוד שירים מבטאים את הבעייתיות הזו, ממש כמו השיר " הנני כאן " של יהורם גאון. קישור לכתבה על השיר הנני כאן של יהורם גאון. האישה מחכה לגבר שלה, באופן פאסיבי, ליד החלון. וזה לא מפריע לנו כמו גבר שמחכה לאהובתו ליד החלון.

נהוג להגיד שהאומנות מובילה את התפיסה האנושית, אולם ההיפוך הזה שעשינו בשיר של עידן רייכל הוא דוגמא לכך שהמוזיקה הישראלית (וכנראה גם ברוב העולם) הולכת אחרי ההתקדמות התרבותית שלנו. שהרי ישנן משפחות רבות שבהן הגבר מבשל ומנקה ובעצם מחכה בבית לאישה שתביא את הכסף, אולם עדיין קשה לנו לקבל את זה בשירים שלנו. קשה לנו לצייר תמונה זוגית קסומה של זוגיות שבה האישה היא שעובדת ואילו הגבר הוא עקר בית – יש בתמונה כזו משהו שנראה עקום מן היסוד, או אם אתם רוצים – עקר.

הכישלון שבבניית אלטרנטיבה גברית לשירה של דין דין אביב רק מחזק את התפיסה שיש חוסר שוויון עמוק ויהיה קשה לגבור עליו, שכן הוא מושתת על תפיסה פטריאכלית שוביניסטית של מאות שנים. אולם, האומנות ככלל, והשירה בפרט, במקום לכתוב את המתבקש והפשוט ובכך לחזק את השוביניזם, צריכה לשאוף יותר אל הביקורתי והשונה. אני בטוח שדי נמאס, לפחות לחצי מכם, שבכל שיר רומנטי, יפה ומרגש ככל שיהיה, מסתתרים גם הגבר החופשי וגם האישה המחכה.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה נשים עם כבוד,‏ עם התגים , , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

5 תגובות על עידן רייכל מחכה לדין דין אביב ליד החלון

  1. מאת שי‏:

    היא לא שרה שם "בשמלה של חג" במקום "בשמלה שלך"? גם שירונט חושב ככה.

  2. מאת נתי מופלג‏:

    מוזר.. כי בשביל המילים של השירים נעזרתי באתר "שירונט"
    או שהם עדכנו את מילות השיר, או שטעיתי כשהעתקתי אותו
    בכל אופן, אני לא חושב שזה משנה באופן משמעותי את הפרשנות שלי לשיר

  3. מאת דלית‏:

    זה משנה ועוד איך. אודה אם תשנה. זה נשמע מוזר לשיר בשמלה שלך..

  4. מאת יעלי‏:

    בשמלה של חג. ברור.
    עידן רייכל כתב את השיר…. בעבר גם אני כפמיניסטית הרגשתי את מה שרשמת בכתבה. אבל היום אני רואה את זה אחרת. תלות זה דבר הכרחי, קיים ונוכח בחברה האנושית ובכלל. והתלות הזו של הבחורה בחבר שלה, היא יפה. נכון שהיא אומרת – אם תלך.. אבל אם הוא ילך אז יבוא מישהו אחר לחבק אותה… ו.. כן אולי רייכל נפל פה לאיזו מלכודת של פנטזיה רומנטית שלו – שיחכו לו בחלון… בסדר…מותר לו . ההשוואה עם השיר של שלושת המשאלות – איננה נכונה – כי שם באמת האשה משפילה עצמה עד עפר.. בשיר הזה בסה"כ היא מקבלת חיבוק, הקשבה, אהבה… טוב לה איתו.

  5. מאת רועי‏:

    לא התייחסת לשורה – "כשתלך לשמש אצא לשדה המוזהב" מרמז של על השיר של מאיר אריאל – "שדות גולדברג" (שגם הוא בזמנו כתב כשיר תגובה ללאה גולדברג "את תלכי בשדה לבדך"… אבל סיפור אחר).
    בכל מקרה, מאיר אריאל כתב
    "ילדתי שלי, אל תלכי לבדך בשדה המוזהב".. השדה המוזהב זה שדה מוקשים שהגברים יתמנו לילדה שלו..
    ובשיר הנ"ל "כשתלך לשמש אצא לשדה המוזהב, בוקר וערב".. בעצם שתעזוב אני אפול לשדה המוקשים של הגברים בוקר וערב… זו קריאה -אל תעזוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>