אתי אנקרי נוגעת לך בנפש ורואה לך בעיניים


תחת הקטגוריה נשים עם כבוד אביא כעת את ניתוח השיר " אני רואה לך בעיניים " של אתי אנקרי. כחלק מהפרויקט הפמיניסטי, אני מציג בקטגוריה הזו שירים על נשים חזקות שלוקחות את הכוח בידיים. אולם, חלק מהשירים מציגים לנו גם את אותן נשים אשר לא מצאו בתוכן את הכוח להיאבק. אתי אנקרי, ברגישות מופלאה, מספרת לנו על אישה כזו.

אני רואה לך בעיניים , אתי אנקרי
מילים ולחן : אתי אנקרי

0 אתי אנקרי נוגעת לך בנפש ורואה לך בעיניים

אני רואה לך בעיניים
אני רואה את הכול
היית עוטף אותי בבית וחום
אני רואה לך בעיניים,
אני רואה את הכול
היית סוגר אותי, אם היית יכול

אני רואה לך בעיניים
שכלום לא חשוב
רק אתה, אני ואתה שוב ושוב
אני רואה לך בעיניים
שיותר מהכול -
היית סוגר אותי,
אם היית יכול

היית בונה לי קירות
היית מתקין מנורות
שיהיה לי אור

אני רואה לך בעיניים,
זה כתוב בגדול
היית מרשה לי, מוחל על הכול
אני רואה לך בעיניים,
רואה את הכול
היית אוהב אותי כמו שאיש לא יכול

הייתי משוטטת בין הקירות
הייתי עושה בם צורות -
שיהיו לי שמיים

אני רואה לך בעיניים
אני רואה את הכול
היית עוטף אותי בבית וחום
אני רואה לך בעיניים
אני רואה את הכול -
רק אותי לא רואה בתוך הכחול

הלכתי לפני שעות
וטוב לי מחוץ לקירות
להתגעגע לבית

ניתוח השיר :

רבים מהשירים של אתי אנקרי הם על יחסים מקולקלים שבין גבר ואישה. (בשיר לוליטה , למשל, אשר ניתחתי באתר, היא מתארת יחסים שבין גבר מבוגר ונצלן לבין ילדה תמימה).
בשיר " רואה לך בעיניים "של אתי אנקרי אי אפשר לטעות ולחשוב שהגבר בשיר טוב אל האישה שלו אף על פי שיש הרבה ביטויים של אהבה בשיר.
תחילת הבית הראשון של השיר :
אני רואה לך בעיניים
אני רואה את הכול
היית עוטף אותי בבית וחום

בבית השני של השיר :
אני רואה לך בעיניים
שכלום לא חשוב
רק אתה, אני ואתה שוב ושוב

וכמובן, כל הבית השלישי:
אני רואה לך בעיניים,
זה כתוב בגדול
היית מרשה לי, מוחל על הכול
אני רואה לך בעיניים,
רואה את הכול
היית אוהב אותי כמו שאיש לא יכול

אז מה בעצם הבעיה שיש עם הגבר בשיר ? הוא הרי היה עוטף אותה בבית ובחום, שום דבר לא חשוב לו חוץ משניהם, והוא היה מוחל לה על הכול ואוהב אותה כמו שאף אחד לא היה אוהב אותה?
איזו אישה לא תרצה שיהיה לה גבר שכזה?

Ankri%20 1988 אתי אנקרי נוגעת לך בנפש ורואה לך בעיניים

אתי אנקרי רואה בעיניים (צילום: מוטי קיקיון)

אולם, אתי אנקרי מציגה בין השורות את האמת המרה על הגבר הזה :
בסוף הבית הראשון ובסוף הבית השני של השיר:
רואה לך בעיניים,
רואה את הכול
היית סוגר אותי, אם היית יכול

מהשורות האלו אנו מבינים שהגבר בשיר הוא לא גבר פשוט בכלל. הוא חונק אותה מרוב אהבה וסוגר אותה בבית.

הדברים האלה עולים גם בסוף הבית השלישי של השיר :
אני רואה לך בעיניים
אני רואה את הכול -
רק אותי לא רואה בתוך הכחול

פרשנות אפשרית למשפט הזה היא שבתוך כל הטוב שהגבר מציע לה (כחול בהקשר הזה מדומה לשמיים ולחופש) היא לא מוצאת את עצמה. כלומר, לא טוב לה כי היא לא באמת חופשייה.
פרשנות קיצונית יותר יכולה לפרש את המשפט "רק אותי לא רואה בתוך הכחול" כרמז דק למכות ולפנסים כחולים בעיניים . ( פרשנות זו מחוזקת גל על ידי השיר " האישה " של אתי אנקרי , אשר בו יש אישה מוכה ש"חוטפת פנסים").

בין כך ובין כך יש בשיר ניגוד עצום בין הדברים הטובים לבין הדברים הרעים שביחס של הגבר אל האישה . את הניגוד הזה שבין הטוב לבין חוסר החופש של האישה , מדגימים שני הפזמונים הראשונים של השיר :
הפזמון הראשון:
היית בונה לי קירות
היית מתקין מנורות
שיהיה לי אור

וגם הפזמון השני:
הייתי משוטטת בין הקירות
הייתי עושה בם צורות -
שיהיו לי שמיים

הפער מבטא את העובדה שהגבר בשיר דואג לכל צרכיה, בונה לה בית ומתקין לה אור, אבל אין לה שמש ואין לה שמיים, אותם היא צריכה לצייר בעצמה על הקירות. האישה בשיר נמצאת בכלוב של זהב, הגבר שלה עונה על כל הצרכים הפיזיים שלה, אך לא על צרכיה הנפשיים.

לאחר מכן מגיע הפזמון השלישי אשר מציג את הטרגיות האמיתית של האישה בשיר :
הלכתי לפני שעות
וטוב לי מחוץ לקירות
להתגעגע לבית

האישה בורחת מכלוב הזהב שבנה עבורה הגבר, והיא מרגישה שטוב לה להיות בחוץ ולהתגעגע לבית.
המשפט להתגעגע לבית נתון כמובן לפרשנות:
יהיו את אלה שיגידו שהאישה הצליחה לברוח מהגבר האיום שלה אבל לצערי, אני מבין את השיר בצורה אחרת. האישה, לאחר שהיא בורחת לגבר אשר כלא אותה בבית שלו, מתגעגעת לחזור לבית הזה, כי זה הבית היחידי שהיא מכירה. כאן מראה לנו אתי אנקרי את עומק התהום הנפשי של האישה הנשלטת או המוכה. האישה יודעת שהגבר שלה לא טוב לה, אבל אין לה את הכוחות לעזוב אותו, היא תלויה בו ומכורה אליו.

אתי אנקרי, בשיר פסימי וכואב, מראה לנו את הטרגיות של האישה הנשלטת על ידי הגבר שלה, ואת הדרך הארוכה שעוד יש לפרויקט הפמיניסטי לעבור בשביל להגיע לשוויון בין המינים.
יש הרבה יוצרים טובים אשר מצליחים לרגש, אולם מעטים מהם מצליחים לחפור בתוך הנפש כפי שאתי אנקרי מצליחה. שיר עצוב.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה נשים עם כבוד,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

7 תגובות על אתי אנקרי נוגעת לך בנפש ורואה לך בעיניים

  1. מאת דניאל‏:

    אני חושבת שזה לא מתייחס לגבר נוראי, או גבר מכה. התחושה פה היא שונה כשהיא אומרת שהוא יבנה לה קירות הרי שזה הגנה מהעולם החיצוני וכשהיא אומרת שהוא יתקין לה אורות בבית הפיזי, הרי שהכוונה היא שאין לו כוונה להרע לה. עוד נושא להתייחסות הוא האור הסינתטי שבא מן התקרה היא באה להגיד שהאור הזה לא יכול להתחרות באור השמיים כלומר הלא נודע מחוץ לקירות(שאינן פיזיות) השמיים לקוחים מעולם הדימיון והפנטזיה שאליהם היא כה צמאה.
    כל היחס שלו מאוד מגונן ואוהב אך קיימת באישה הסלידה מכך ולאורך כל השיר זה מתבטא שוב ושוב בכל פעם שהשורה " אני רואה לך בעיניים…" חוזרת על עצמה באופן כמעט כואב. ו "אני רואה את הכול -רק אותי לא רואה בתוך הכחול" מדגיש לי עד כמה שהיא נקרעת בהחלטה שלה, היא מציינת שהיא ראתה הכל אותם יחדיו באושר אך כאמור היא יודעת שזה לא מקומה.
    ובאשר לשורה "היית אוהב אותי כמו שאיש לא יכול" שבאופן צורם נותנת תחושה של פרידה ומנסה לרכך את המילים הקשות שהיא הולכת לנעוץ בו. כמעין המשפט המוכר – זה אני, זה לא אתה. מה שתומך בעובדה שהיא לא מציינת לאורך כל השיר אם היא אוהבת אותו, הרמז היחידי לכך הוא בשורה האחרונה שבה היא אומרת שהיא תתגעגע לבית שהוא העניק לה מבחינה של חום ואהבה. ניתן לפרש את לשני אופנים, האחד שזה כלל לא רלוונטי להחלטה שלה לעזוב אותו, ושנית שהיא כבר לא אוהבת אותו וזה מה שמונע ממנה להתמסר לו.
    גם התעלמת מן השורה שהיא אומרת שהוא היה סולח לה ומוחל לה על הכל, ייתכן מאוד שהכוונה היא ביחס לפרידה עצמה והבחורה שאומרת את כל המילים האלה למעשה מכינה את עצמה נפשית, כל פעם היא מזכירה לעצמה מה הסיבה לפרידה הזו מכוון שהמשמעות של השיר זה הצער שבהחלטה לעזוב את אהובה שחונק ומגביל את חופש היצירה שלה.
    זו ההסתכלות שלי בכל פעם שאני שומעת את השיר… =)

  2. מאת נתי מופלג‏:

    תודה על ההתיחסות הארוכה, אין ספק שיש כאן גם מסרים בעד הגבר וגם מסרים נגדו. לפי דעתי, במצב כזה, צריך לבדוק מה המסר העדיף. בדרך גלל, בכל רמה של יצירה שלמה המבוססת על טקסט, ספר, סרט, מחזה או שיר, הרעיון מופיע בשלמותו בסוף מאחר ולשם מכוון אותנו היוצר.
    לצורך העניין, הבתים נגמרים ב:
    פעמיים!! היית סוגר אותי אם היית יכול,
    היית אוהב אותי כמו שאיש לא יכול,
    רק אותי לא רואה התוך הכחול.

    ולבסוף – "C PART" – הלכתי לפני שעות וטוב לי מחוץ לקירות להתגעגע לבית.
    מבחינה כמותית – הרבה יותר מסר שלילי כנגד הגבר, על אחת כמה וכמה שהמשפט הראשון חוזר פעמיים!
    אולם מעבר לכך, אפשר אולי להשתמש במילים "רכות" בשביל לתאר סיטואציה קשה, אבל אי אפשר להשתמש המילים "קשות" בשביל לתאר שיטואציה רכה.
    בהקשר הזה בשום אופן לא ניתן לתת פרשנות חיובית למשפט "היית סוגר אותי אם היית יכול".
    הניסיון להציג את הביטויים השליליים ממקום של "הגבר מנסה לגוננן עליה בגלל שהיא יותר מדי חולמנית", נראה לי רך מדיי ומקל מדיי עם הגבר.
    יש בשיר סיטואציה מאוד קשה, ואם המילים לא משכנעות בכך (למרות שאותי הם מרוד שכנעו) הריי שהשירה של אתי אנקרי מציגה כאן טרגדיה ולא דרמה רומנטית.
    בכל אופן, תודה על הפרשנות, דניאל

  3. מאת דייz‏:

    מסכימה לגמרי עם הניתוח של נתי. מניסיון, חיים עם גבר אלים, נראים בדיוק כמו מילות השיר. עוד לא ניתקלתי בשיר שמתאר את הסיטואציה על המורכבות הרגשית שלה באופן יותר מדוייק מזה.

  4. מאת היילי‏:

    היי נתי!
    נתתי לך כמה ביקורות קוטלות בשירים אחרים… אבל הפעם הבנת היטב את השיר ונתת ניתוח נכון. אני מצטרפת ל-דייZ ורוצה לחזק את דבריה: זהו שיר על גבר כוחני. ייתכן שהוא אלים, וייתכן שהוא רק אגרסיבי בלי אלימות פיזית. האיש כולא אותה, מונע ממנה אור שמש אבל מתקין לה מנורה, מרעיף עליה אהבה (אופייני לגבר קנאי/מכה) אבל לא באמת רואה אותה, היא לא נמצאת בעיניים שלו. ואתי אנקרי – רואה את זה. הביטוי "רואה לך בעיניים" מעיד על אמת. על תכלס. היא יודעת מה באמת קורה. הוא מקים הצגה כאילו הוא יעשה אותה מאושרת, אבל הוא רואה רק את עצמו ("אתה, אני ואתה שוב ושוב". נא לשים לב שאין סימטריה בין אתה ואני – יש יותר "אתה" מאשר "אני". לעניין זה ראה שירו של מאיר אריאל, "מודה אני", שנאמר בו כך: "מודה אני…. על הטובה והרעה והטובה שעשית עמדי". אחרי שהוא דיבר על טוב, דיבר על רע – הוא בעצם כיסה את כל האפשרויות- אפשר להתקדם, אבל מאיר אריאל רוצה להזכיר פעם נוספת את הטוב, להדגיש אותו. אותו הדבר תקף במשפט הזה של אתי אנקרי).

    אני מזכירה שאתי אנקרי היא אחת הכותבות הפמינסטיות הגדולות ביותר בישראל. השיר הזה הוא שיר על אישה שמסרבת להידחק לפינה ע"י גבר שלא יודע מה זה שוויון. היא מבינה שהקשר שלהם הולך לכיוון הזה, אם היא רק הייתה מאפשרת לו לכלוא אותה, אם היא רק הייתה כנועה… אבל היא לא. ולכן היא מחליטה לעזוב, בצער- כי היא יודעת שהוא לא עושה את זה בכוונה- והיא מאושרת מהצעד הזה.

    רוצים להבין את כל השיר במשפט אחד? הנה התמצית:
    "אני רואה את הכול
    היית סוגר אותי, אם היית יכול"

  5. מאת נגה‏:

    לפני 11 שנים ניתחנו את השיר עם המורה שהייתה לי דאז, והייתי חייבת לחפש פרשנויות אחרות, וזה מקסים. אבל לדעתי יש פרשנות נוספת. כידוע, הבחור אובססיבי אליה, ולא מוכן שהיא תלך בשום מחיר: הוא יבנה לה בית ומנורות והכל, רק שלא תלך, אבל הוא לא באמת אוהב אותה אלא הוא רק רוצה שהיא תהייה שם כדי לא להיות לבד, וכשהיא אומרת: "רק אותי לא רואה בתוך בכחול", היא בעצם מספרת לנו שלבחור יש עיניים כחולות, היא מסתכלת עליהם, והם ריקים מתוכן הדמות שלה, היא לא באמת שם והוא לא באמת אוהב אותה, הוא רק רוצה אותה שם ורוצה שהיא תמלא לו חלל של דמות חסרה, או מקום ריק.

  6. מאת ענת‏:

    נתקלתי בפרשנות הזו עכשיו. לדעתי השיר מדבר על אהבה לגבר נשוי.
    היית עוטף אותי בבית וחום – אבל כבר יש לך כזה… אז אין לך את היכולת.
    היית סוגר אותי, אם היית יכול – כי אתה רוצה אותי, אבל לא יכול לסגור אותי שאהיה רק שלך.
    היית בונה לי קירות
    היית מתקין מנורות
    שיהיה לי אור – אם היית רק איתי.
    רק אותי לא רואה בתוך הכחול – הכחול כבר "תפוס" עבור מישהי אחרת.

    והוא משלים את השיר שלה "עד מתי"…

  7. מאת סתיו‏:

    מעולה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>