אפרת גוש מסירה את הכפפות בקרב איגרוף


אני מאוד אוהב את אפרת גוש, ביורק, הישראלית, ולפני שנדבר על השיר – קרב אגרוף בואו פשוט נקשיב לו. שיר שפותח פתח להרבה פרשונויות הוא שיר טוב מבחינתי, ו "קרב אגרוף" הוא דוגמא מצויינת לכך.

קרב איגרוף , אפרת גוש
מילים ולחן : אפרת גוש

0 אפרת גוש מסירה את הכפפות בקרב איגרוף

קודם כל, הגני על הגוף
שאיש מבחוץ לא ייכנס בך.
ידיים שמרי קרוב אל הפרצוף
זה המקום הראשון, רואים מה קורה לך.

עטפי היטב כל פצע חשוף
שם הוא מנסה לפגוע
שיווי משקל, שלא תיפלי לטירוף
גופך מסוגל, קרב איגרוף .

בכל כוחך…
תצחקי, תשאגי, תפגעי
תפצעי, תתלשי, תדפקי
שלא תשתקי לעולם יותר עוד.
תילחמי, תהלמי, תצעקי,
תשגעי, תדרשי, תכבשי
שלא תתביישי לעולם יותר עוד.

עמדי זקוף, עיניים פקוחות,
נותר להחזיק עוד שלושה סיבובים לפחות.
אל תיכנעי, נו, לכל הרוחות
עכשיו, מבלי לחכות, קרב איגרוף .

בכל כוחך…

ניתוח השיר :

למה אפרת גוש באמת מתכוונת פה? אני לא יודע, אני רואה כאן כמה נושאים שאליהם יכול השיר להתכוון:
השיר יכול לדבר על אישה מוכה.
השיר יכול לדבר על מערכת יחסים נורמאלית אבל לא טובה שבין אישה וגבר.
השיר יכול לדבר על אישה אשר, למשל, הולכת ברחוב חשופה להטרדות מיניות.
השיר יכול לדבר באופן כללי על מאבקיי הכוחות בין גברים ונשים.
איך שלא נסתכל על זה, אפרת גוש כתבה פה שיר פמיניסטי עדין ומדהים.

עדין ?! אתם בודאי קופצים עכשיו ממקומכם בתרעומת, קראת את הפזמון של השיר הזה שאתה קורא לו עדין?
בכל כוחך…
תצחקי, תשאגי, תפגעי
תפצעי, תתלשי, תדפקי
שלא תשתקי לעולם יותר עוד.
תילחמי, תהלמי, תצעקי,
תשגעי, תדרשי, תכבשי
שלא תתביישי לעולם יותר עוד.

לגמרי! גם אחרי שקראתי את השיר בשנית ובשלשית, אני עדיין חושב שזהו שיר עדין. שיר עדין עם מילים חזקות.

קל מאוד, בשיר פמיניסטי, ועל אחת כמה וכמה בשיר פמיניסטי אשר מתייחס למאבק הכוחות המיני כאל קרב איגרוף, לפול לתוך הקלישאה הפמיניסטית הלוחמת ולהכריז מלחמה על הגברים.
אולם פמיניזם אמיתי אינו מלחמת חורמה בגברים, אלא ניסיון להבין את אי השוויון ביניהם.
גם על פי ההגדרה, דרך אגב, שוביניזם אינו עדיפות גברית אלא עדיפות של אחד המינים. ובאותו אופן, פמיניזם אינה עדיפות נשית אלא שוויון בין המינים, ולשם הטקסטים הפמיניסטים צריכים לשאוף.

אינני קורא לכל הנשים ואומר: תצעקו! אבל חלש. אלא: תצעקו! אבל עם טעם.
אפרת גוש צועקת גם חזק וגם עם טעם. הדימוי המוביל בשיר הוא כמובן שוביניסטי בעליל – קרב איגרוף . אולם אפרת גוש לא נשארת רק בעולם הפיזי אלא בוחרת במילים ובביטויים אשר מבטאים גם מצבים נפשיים ובכך פותחת פתח להרבה מאוד פרשנויות והופכת את השיר למורכב ומעניין.

776998 5 אפרת גוש מסירה את הכפפות בקרב איגרוף

אפרת גוש פוצעת תולשת הולמת ו.. נהדרת!! (עמית ישראלי ורונן ללנה)

הבית הראשון של השיר :
קודם כל הגני על הגוף
שאיש מבחוץ לא ייכנס בך.

את שתי השורות ניתן לנתח את גם כאירוע פיזי ואף מיני אלים (לא ייכנס בך), וגם כאירוע נפשי ואפילו רגשי (אל תתשני לאף אחד להיכנס לך ללב).
לאחר מכן היא שרה את שתי השורות הנ"ל:
ידיים שמרי קרוב אל הפרצוף
זה המקום הראשון, רואים מה קורה לך

בשורות האלה זה כבר ברור שמדובר באירוע נפשי. תשמרי על הפנים שלך, כי הם יכולים לחשוף החוצה את הרגשות שלך.

אפרת גוש , בפזמון של השיר " קרב איגרוף " צוחקת, שואגת, פוגעת, פוצעת, תולשת, דופקת, לוחמת, הולמת, צועקת, משגעת, דורשת וכובשת. אבל מצליחה לעשות את זה חד, חזק, עדין ולא קלישאתי.
אני לא יודע אם שמתם לב, אבל בין כל מילות הקרב הגבריות "דופקת, לוחמת, הולמת" חסרות מילות קרב נשיות כמו: "שורטת, צובטת, נושכת". ההיעדרות של המילים הללו היא כמובן לא מקרית: אפרת גוש רוצה ללמד את האישה להילחם בכל הכוח שיש לה, ובצורה שווה לגבר.

ואולי השיר הוא בכלל על משהו אחר. אפרת גוש (על פי דבריה, כמובן) לא כתבה את המילים לשיריה בדיסק הראשון בגלל שפחדה לחשוף את עצמה. לכן, אולי זהו בכלל שיר התגברות על הפחד מחשיפה. הבית השני של השיר :

עטפי היטב כל פצע חשוף
שם הוא מנסה לפגוע
שיווי משקל, שלא תיפלי לטירוף
גופך מסוגל, קרב איגרוף

"תעטפי היטב כל פצע חשוף" קוראת אפרת גוש . אם אני רוצה לראות את זה כפחד מחשיפה, אז הפצעים יכולים להיות נפשיים וההסתרה שלהם יכולה להיות גם מפני התקשורת והקהל הביקורתיים .
תשמרי על שיווי משקל, ממשיכה אפשרת גוש . וכמו הפצעים, גם שיווי המשקל יכול להיות איזון פנימי כנגד כל הביקורות הרעות שיוטחו בך.
ולבסוף, בשורה האחרונה: הקרב כנגד הביקורות הרעות הוא כמו קרב איגרוף ..

שיר טוב זהו שיר אשר ניתן לפרש אותו במספר דרכים. השיר של אפרת גוש מקסים, עדין נוגע, וכמובן, נתון להרבה פרשנויות. שיר מדהים.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה נשים עם כבוד,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

4 תגובות על אפרת גוש מסירה את הכפפות בקרב איגרוף

  1. מאת שי קיסרי‏:

    ראשית, אני רוצה להתייחס לסוגיית כתיבת השירים.
    אינני מוצא בעובדה, כי גוש לא כתבה את שירי תקליט הבכורה, פיחות לעוצמת השירה. שחקנים דגולים אינם מחזאים – הם יודעים להביא את התכנים הפנימיים שלהם לתוך התפקיד. ואין תפקידים קטנים…

    אבל לעניין קרב אגרוף:
    יש לנתח שיר זה על רקע כלל ביצועיה של גוש. גוש מציגה פעמים רבות דמות נשית, רגשית ורגשנית, יצרית ומודעת מאד. הפגיעות שלה חשופה מאד בשירים של התקליט הראשון. מרעיבה עצמה למוות (דיאטה), מפקירה את גופה ונשמתה לכמעט אונס (מועדון ריקודים) ומכורה לאהבה נצלנית (תמיד כשאתה בא).

    קרב אגרוף, שצומח מתוך "לראות את האור", הוא מאמץ (שנכשל, עם ממשיכים להקשיב לתקליט) להיאבק במגרש הגברי עם החודרנות, הרצון ל"דפוק" והניתוק הרגשי שהדמויות הגבריות בכל שיריה (אפילו הרגיש לא קולט ב"בוא אלי") מפגינות.

    אני תמיד מנסה לראות תקליטים כיצירות שלמות – שבו נרטיב נשזר בכל השירים ומתנהל דיאלוג בין השירים (לפעמים דיאלקטיקה – למשל "גם אני הייתי שם" ו"אתה תחזור") תהליכי הצמיחה, הקמילה, הניסיון לקשר ושברו – הופכים את התקליט מאוסף שירים ליצירה שלמה

    ש.ק.

  2. מאת אנונימית‏:

    אני הבנתי שאת השיר הזה היא כתבה על אונס שהיא עברה

  3. מאת הילה‏:

    אני מפרשת את השיר שונה מאוד. בעניי רואים פה מקרה אונס והתעללות מינית מובהק. גם מהיכרות עם שירים אחרים של אפרת גוש נושא המיניות נורא בולט ובוטה.
    השיר כפי שאני רואה אותו מדבר על הטרדה מינית, שהנערה שעברה אותה מפיקה לקחים, מתגברת וממשיכה הלאה, למרות הכאב האצור בה.
    שיר קשה עם מילים חזקות מאוד

  4. מאת רק אומר ש...‏:

    ברור שהשיר הוא על מיניות.
    לדעתי, השיר מדבר על דיכוי המיניות וההתבגרות בחברה.
    אחד מההורים של הדוברת או כל דמות דומיננטית מבוגרת ממנה,
    מנסה לחנך אותה כיצד להתנהג, כיצד לדבר, מה לעשות.
    בהנחה שכל השיר הוא מנקודת מבטה של הדוברת:
    בבית הראשון היא מקבלת את מה שאומרים לה,
    בפזמון היא חוגגת את המיניות שלה, הנשיות שלה, היא עושה מה שהיא רוצה- לא מה שהחברה מכתיבה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>