יובל בנאי לא מחפש מקום אחר


תחת הקטגוריה " משהו אחר " אציג כעת את השיר " אין מקום אחר " של להקת משינה .
(קישור למאמר קטגוריה " משהו אחר  ")
ברוב השירים אשר בקטגוריה זו מחפש לעצמו הדובר בשיר משהו אחר שהוא די ספציפי: ארקדי דוכין ולהקת החברים של נטאשה מחפשים אהובה קצת אחרת בשיר " יש בך ". דנה אינטרנשיונל וערן צור מחפשים סקס אחר בשיר " שיר קדמשנתי ". ואביב גפן מחפש שינוי בשיר " עכשיו מעונן ".
לעומת אלו, יובל בנאי ולהקת משינה מחפשים משהו יותר מופשט. מקום אחר .
מה זה מקום אחר? מקום פיזי שאפשר להגיע אליו? מצב עניינים מסוים? מקום נפשי? השיר " אין מקום אחר " לא מתיימר להגיד לנו מה אותו מקום אלא נותן לנו להכריע. בהחלט שיר עם מסר מעניין.

אין מקום אחר , משינה
מילים : יובל בנאי
לחן : שלומי ברכה

0 יובל בנאי לא מחפש מקום אחר

כן הזמן הזה אבוד אבל לא בשבילי
הוא תלוי על עמוד ולא בגללי
אין מקום אחר אין אחר

במקום שאני גר ישנה אישה
מה אתה מחפש אלי לחשה
אין מקום אחר אין אחר

נכון שהימים כל כך קצרים
ושיר שאני אוהב כבר לא משדרים
אין מקום אחר אין אחר

כן הזמן הזה אבוד…

אין מקום אחר . ניתוח השיר :

השיר " אין מקום אחר " הוא כמובן שיר פתוח מאוד לפרשנויות ועל כן אני מציג כאן רק ניתוח אפשרי אחד. לפי דעתי בכל בית הביטוי " אין מקום אחר " נאמר על ידי מישהו שונה או בקונוטציה שונה.

בבית הראשון של השיר שר יובל בנאי :
כן הזמן הזה אבוד אבל לא בשבילי
הוא תלוי על עמוד ולא בגללי
אין מקום אחר , אין אחר

בבית הראשון מצהיר הדובר בשיר שאולי הזמן כאן אבוד , אבל לא בשבילו. לפי דעתי הוא מתכוון להגיד בכך שבמקום הזה (בעולם שלנו) כולם עבדים של הזמן ושל החיים אבל הוא לא יהיה עבד כמו כולם. הוא יהיה המלך של הזמן שלו, הוא יהיה מאושר.
בהמשך הוא אומר שהזמן תלוי על עמוד, כלומר מת או גוסס. אולם זה לא קשור אליו, עבורו המקום הזה מדהים. אין מקום אחר והוא גם לא רוצה מקום אחר , טוב לו כאן.

בבית השני בשיר של משינה אנו פוגשים את חוסר השקט של הדובר בשיר :
במקום שאני גר ישנה אישה
מה אתה מחפש אלי לחשה
אין מקום אחר , אין אחר

אם בבית הראשון אומר לנו יובל בנאי שהדובר של השיר לא רוצה מקום אחר, הרי שכאן אנו מבינים שהמצב השתנה מעט. במקום להגיד בבית שבו אני גר נמצאת אשתי, אומר דובר השיר במקום בו אני גר ישנה אישה. כלומר, הוא מרגיש גם ריחוק מהבית שלו (המקום בו אני גר) וגם ריחוק מאשתו (ישנה אישה).
בגלל חוסר שביעות הרצון של הדובר בשיר מאהובתו, מביתו ומחייו באופן כללי, שואלת אותו אהובתו מה הוא מחפש. מאחר והדובר לא יודע מה לענות לה היא אומרת לו שאין מקום אחר ושהוא חייב ללמוד לקבל את מה שיש לו.

בבית השלישי מציג יובל בנאי את ההשלמה של דובר השיר עם חייו:
נכון שהימים כל כך קצרים
ושיר שאני אוהב כבר לא משדרים
אין מקום אחר , אין אחר

"הימים קצרים ", אומר לעצמו הדובר בשיר . שורה זו מבטאת ניגוד לבית הראשון, שם הוא חשב שהוא ינצח את העולם: " כן הזמן הזה אבוד אבל לא בשבילי". אולם כאן הוא כבר משלים עם כך שהוא לא שונה מאף אחד, וגם עבורו הימים קצרים, כלומר, הזמן עובר ושום דבר מיוחד לא קורה.

MA GGG יובל בנאי לא מחפש מקום אחר

משינה (אלדד רפאלי)

בעזרת השורה שמופיעה לאחר מכן " ושיר שאני אוהב כבר לא משדרים " אני רוצה להציג חיבור קצת שונה בין הבתים של השיר המקסים הזה של להקת משינה. לפי דעתי זהו שיר על אדם אשר רצה לשנות דברים ולעשות דברים אחרת, אולם סופו של דבר ויתר על חלומותיו.
בבית הראשון מציג יובל בנאי את נעוריו של האדם אשר בו הוא עוד חולם חלומות ובטוח שדברים גדולים עוד מחכים לו.
בבית השני של השיר מציג יובל בנאי את בגרותו של האדם. הוא מצא לעצמו אישה והוא גר איתה. לא כל כך טוב לו איתה והוא היה רוצה למצוא מקום או משהו אחר , אולם הוא לא עושה כלום בשביל להשיג את מטרותיו.
בבית השלישי מפגיש אותנו יובל בנאי עם האדם בזקנותו. כאן החלומות שלו כבר מזמן נשכחו, והוא חי כמו כולם. בבית הראשון הוא ביקר את כולם על כך שהזמן שלהם אבוד ואילו כאן הוא הפך להיות אובייקט הביקורת שלו. הזמן שלו אבוד .
על פי הניתוח הזה, השורה "שיר שאני אוהב כבר לא משדרים" יכולה להגיד שני דברים:
1.    יובל בנאי אומר לנו שהאדם בשיר כבר מבוגר, ומציג זאת על ידי כך שכבר לא משמיעים ברדיו שירים שהוא מכיר, בגלל שברדיו שומעים רק להיטים עכשוויים. (זוהי יכולה גם להיות ביקורת על תרבות המוזיקה הישראלית – אבל לא אכנס לכך בכתבה זו).
2.    שיר בלב הוא כמו חלום או אופטימיות בלב. על ידי כך שיובל בנאי אומר לנו שכבר לא משדרים את השיר שהדובר בשיר אוהב, ניתן להבין שכבר אין לו חלום. אין מקום אחר.

בבית הראשון, בצעירותו, היה האדם בטוח שהוא ינצח את העולם ויעשה זאת כאן, במקום הזה.
בבית השני, בבגרותו, חייו של האדם הפכו לשגרתיים ומשעממים והוא חלם על מקום אחר .
בבית השלישי, בזקנותו, השלים הדובר בשיר עם כך שהוא כבר לא יגשים את חלומו על מקום אחר.
אולם אז, בסוף השיר, שרה להקת משינה שוב את הבית הראשון של השיר :
כן הזמן הזה אבוד אבל לא בשבילי
הוא תלוי על עמוד ולא בגללי
אין מקום אחר , אין אחר

על ידי כך אומר לנו יובל בנאי שהאדם בשיר אולי איבד את התקווה למצוא לעצמו מקום אחר , אולם הוא תמיד יוכל להתרפק על הזיכרונות שלו מימי נעוריו כשהאש עוד בערה בו.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה משהו אחר,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

4 תגובות על יובל בנאי לא מחפש מקום אחר

  1. מאת שי‏:

    איזה יופי של ניתוח. אני מודה שלא ראיתי את זה מעולם. השיר הזה תמיד היה קצת סתום בשבילי למרות שאפשר רק מהאינטואיציה להבין חלק ממנו, ועדיין הבאת פה רעיון ממש יפה.

    מה קורה עם האתר? יש סיכוי לעדכונים מפעם בפעם?

  2. מאת נתי מופלג‏:

    תגובות כמו שלך גורמות לי בהחלט לרצות לחזור ולכתוב שוב – אבל אני פשוט לא כל כך מוצא לזה זמן בימים אלו…
    אני מבטיח לעדכן אותך כשאחזור לנתח :-)

  3. מאת ליאור‏:

    ניתוח מאד מעניין, לא שמים לב לזה ששומעים את השיר, למרות ששמעתי אותו אלף פעמים.

  4. מאת אוריאל‏:

    תשמע, ממש אהבתי את הניתוח שלך לשיר . ניסיתי להבין אותו וחיפשתי ואני שמח שהגעתי לפה.
    לדעתי, המוזיקה של השיר, שתמיד מעוררת נוסטלגיה וזכרונות עבר, אולי באה לחזק את מה שאמרת על הבית השלישי, הוא מתרפק על הזכרונות, אבל בעצם כבר מתחילת השיר אלו בעצם זכרונות שעולים בו, אבל הבנאדם אולי חושב : ״ רציתי להגיע להישגים , לעשות דברים אחרת, אבל לא בגללי, ולכן לא הצלחתי״. סוג של הסרת אחריות מעצמו, העולם הזה גדול עליי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>