ארקדי דוכין ומיכה שטרית קונים רק מה שאין


בקטגוריה " משהו אחר " כולם משתוקקים למשהו אחר. דנה אינטרנשיונל וערן צור , בשיר " שיר קדמשנתי ", משתוקקים לסקס אחר. ארקדי דוכין , בשיר " יש בך ", מתאהב באהובה שיש בה משהו אחר .

להקת משינה , בשיר " אין מקום אחר ", מחפשת מקום אחר .
ואביב גפן , בשיר " עכשיו מעונן " מחפש שינוי.
כל אחד והקטע שלו. (קישור למאמר קטגוריה " משהו אחר ").
בשיר " קנה מה שאין ", מלגלג מיכה שטרית על כולם ( ובעיקר על חברו ארקדי דוכין ):
"אתם מחפשים כל הזמן משהו אחר", הוא קורא, "אבל משהו אחר לא קיים!"
"אז מה עלינו לעשות?" שואל ארקדי דוכין את מיכה שטרית וכל חבריו מצטרפים אליו.
"מה לעשות?" מצחקק לעצמו מיכה שטרית , "במקום לחשוב שמשהו אחר באמת קיים, ואז לא להצליח להשיג אותו, תבינו שאין משהו אחר ואז תשיגו אותו".
לא הבנתם? מוקדם לכם? זה בסדר, אתם לא לבד. פרדי יעלה עכשיו לשידור ב-"רדיו בלה בלה" ויסביר לכם הכול..

קנה מה שאין
מילים: מיכה שטרית
לחן: ארקדי דוכין

0 ארקדי דוכין ומיכה שטרית קונים רק מה שאין

בקפה שלי אין קופאין
בסיגריה שלי אין ניקוטין
בסוכר שלי אין סוכרים
בקולה שלי אין קוקאין

עמוד על שלך
אל תוותר, תתעקש
קנה מה שאין
אל תקנה מה שיש

בסבון שלי אין סבון
בגבינות שלי אין שומנים
בסטייק שלי אין כולסטרול
בבירה שלי אין אלכוהול

עמוד על שלך…

בשיר " קנה מה שאין " אשר נכתב על ידי מיכה שטרית והולחן על ידי ארקדי דוכין , משהו אחר הוא בעצם מוצר צריכה אחר . ארקדי דוכין ומיכה שטרית מציעים לנו לקנות מוצר שאינו קיים ועל ידי כך הם מייצרים נקודת מבט אירונית על תרבות הצריכה במאה העשרים. אירוניה זו יכולה להתפרש במספר צורות ונקודות מבט:

1.    ביקורת על האופן שבו לכל מוצר יש תחליף שמשווק כבריא יותר או טוב יותר, אולם בפועל הוא הרבה פחות טוב ממנו. (כמובן שגם המוצר המקורי הוא, בלשון המעטה, לא ממש בריא).
2.    מיכה שטרית עושה שימוש במטבע הלשון " זה מה שיש " ובכך מציע נקודת מבט אירונית על הצרכן הישראלי ועל תרבות הפראייר . "אל תהיה פראייר" אומר מיכה שטרית לצרכן הישראלי, "אל תסתפק במה שיש אלא במה שאין".
3.    כהמשך לנקודה מספר שתיים, גם האירוניה בנקודה זו נובעת מהמשפט " קנה מה שאין , אל תקנה מה שיש ". אולם במקום להפנות את הביקורת כלפיי הצרכן הישראלי, אני מפנה אותה כלפיי האדם בעידן הצרכנות באופן כללי.

אתחיל מנקודת המבט הראשונה. לשם כך אצטט את הבית הראשון של השיר :
בקפה שלי אין קופאין , בסיגריה שלי אין ניקוטין
בסוכר שלי אין סוכרים , בקולה שלי אין קוקאין

כאן שר ארקדי דוכין שבכל המוצרים שלו אין את המרכיב המרכזי שלהם. אם תשימו לב, לכל המוצרים האלה יש תחליפים אשר מציעים לנו את אותו המוצר רק בצורה יותר דיאטטית או יותר בריאה, אולם ההפך הוא הנכון. המוצרים הבסיסיים לא בריאים והתחליפים שלהם הם לא בריאים לפחות כמוהם.
גם בבית השני של השיר (מלבד הסבון) החוקיות הזו נשמרת.
בסבון שלי אין סבון , בגבינות שלי אין שומנים
בסטייק שלי אין כולסטרול , בבירה שלי אין אלכוהול

כלומר, בבתים של השיר מבקרים ארקדי דוכין ומיכה שטרית את האופן שבו היצרנים עובדים עלינו בעיניים.

את נקודת המבט האירונית השנייה מספק לנו הפזמון של השיר . הפזמון, לעומת הבתים, מתאר את הצרכן שכבר נמאס לו מכך שעובדים עליו בעיניים:
עמוד על שלך אל תוותר, תתעקש
קנה מה שאין , אל תקנה מה שיש

"אנחנו לא נוותר ליצרנים!", קוראים ארקדי דוכין ומיכה שטרית , "אנחנו לא רוצים עוד את מה שיש אלא את מה שאין!".
המשפט הזה גם מלגלג על הצרכן הישראלי אשר מתעקש, כמו ילד קטן, לקבל את מה שאין, אולם הוא מעלה גם נקודה נוספת.
על פניו, המשפט הזה נראה כחסר היגיון לחלוטין, הרי אי אפשר לקבל את מה שאין. "אולם", אומרים לנו מיכה שטרית וארקדי דוכין , "אם זה הגיוני לכם לתת ליצרנים לעבוד עליכם ולמכור לכם מוצרים נטולי מוצרים (כי מה זה בירה ללא אלכוהול או סוכר ללא סוכר) אז זה גם הגיוני לקנות את מה שאין.
קנה מה שאין , אל תקנה מה שיש

914 ארקדי דוכין ומיכה שטרית קונים רק מה שאין

קנה מה שאין . מתוך האלבום רדיו בלה בלה הנפלא…

עכשיו מגיעים לנקודה השלישית. כפי שאמרתי בהתחלה, המשפט " קנה מה שאין , על תקנה מה שיש " הוא ביקורת גם על הצרכן הישראלי אבל בעיקר על הצרכנות באופן כללי.
אז.. ברוכים הבאים למגיפה הצרכנית! כבר לא מעניין אותנו מה אנחנו קונים, כל עוד אנחנו קונים. אתה צורך, משמע אתה קיים. עולם הצרכנות מהווה עוד דוגמא לגסיסה הערכית של העולם שלנו. אנחנו חיים בעולם שבו ככל שאתה מרוויח יותר, אתה טוב יותר. ובשביל להראות לכולם שאתה מרוויח יותר מהם ועל כן גם מוצלח יותר מהם, אתה קונה יותר מהם.

בקטגוריה " משהו אחר " מחפשים הזמרים משהו אחר, משהו שחסר להם: אהבה אחרת, סקס אחר, מקום אחר או חיים אחרים. לארקדי דוכין ולמיכה שטרית , בשיר " קנה מה שאין " לא חסר כלום, ולכן הם לא מתכוונים לקנות את מה שיש אלא את מה שאין .

 

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה משהו אחר,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

5 תגובות על ארקדי דוכין ומיכה שטרית קונים רק מה שאין

  1. מאת ויקי‏:

    בסבון שלי אין סבון – ייתכן מאוד בימינו.
    אכן ישנו סבון נוזלי שכתוב עליו במפורש "ללא סבון". הדבר אמור להתפשר על ידי הצרכן (לרוב נשים) כפחות מזיק לעור, או משהו בסגנון.

    מוזר, אה?

  2. מאת בלאט‏:

    זאת בעצם הלחנה של טקסט של פרדריק ג'יימסון על המצב הפוסטמודרני. לא אחד לאחד אבל הם הלכו על הרעיון הכללי. זה כן מדבר על תרבות הצריכה אבל יותר במובן ש"מוצרים" הפכו ל"מותגים" שלמוצר אין באמת ערך מלבד ערך הפנים שלו ושדברים הם ריקים מתוכן. השורה "קנה מה שאין אל תקנה מה שיש" מתייחסת לרגש ה"חסר" שיוצרות בנו הפרסומות. אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים משהו שבעצם אין בו שום צורך

  3. מאת זרתוסטרא‏:

    מה עם אפשרות שלא מדובר פה על תרבות הצריכה?
    בקפה שלי אין קופאין בסיגריה שלי אין ניקוטין בסוכר שלי אין סוכרים בקולה שלי אין קוקאין וכל יתר האינים..
    אדם שלא מוצא טעם במה שיש לו..נקודה בחיים שבה אדם מפסיק להרגיש את הטעם של כל זה…חברים,עבודה,תחביבים..הכל טוב ויפה אתה עושה/חווה את כל זה אבל לא באמת נוכח,לא מרגיש שזה מספק אותך..אדם שמרגיש שיש לו הכל ואין לו דבר..זה לא שהוא לא מעריך את מה שיש הוא פשוט יודע שהוא כלוא בתוך גבולות המוח שלו..הפחדים שלו..ההתפשרויות שלו..

    עמוד על שלך אל תוותר, תתעקש קנה מה שאין אל תקנה מה שיש..
    מדבר בעצם על שבירת הפחד ,יציאה מהנוחות,זורבה קורא לזה שחרור החבל..
    אל תסתפק במה שיש לך ..תשתחרר מזה..אל תגיד "ככה אני וזהו" תהיה מוכן לקחת סיכון ולדרוש מעצמך את מה "שאין"..

  4. מאת נתי מופלג‏:

    היי זרתוסטרא, אני מאוד אוהב את הפרשנות שלך, בהחלט זוית אחרת ומעניית. תודה :-)

  5. מאת טל‏:

    אהבתי מאוד את מה שזרתוסטרא כתב, כך גם אני פירשתי את השיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>