שלום חנוך טורק את הדלת בלי לומר מילה


בקטגוריה " כוחה של מילה " אציג כעת את שלום חנוך . שלום חנוך כתב שירים רבים אשר מתכתבים עם המושג " מילה " או " מילים ". אני בוחר דווקא בשיר זה מאחר והוא אחד השירים היפים שנכתבו כאן.
בשיר " מילים " של איה כורם בוחר הגבר להיפרד מהאישה ומילות האהבה מתבררות כמילות פרידה.
גם בשיר " בלי לומר מילה " של שלום חנוך , בוחר הגבר להיפרד מהאישה, אולם בניגוד לשיר של איה כורם , כאן נשארת האישה רק עם שתיקה רועמת שמתפוצצת לה בפנים בסוף השיר.

בלי לומר מילה , שלום חנוך
מילים ולחן: שלום חנוך

(לגרסה של להקת מטרופולין לחץ כאן)

0 שלום חנוך טורק את הדלת בלי לומר מילה

פוקח את עיניו באפלה
בלי לומר מילה
חש את חום גופה ומתקרב
מופתע להיווכח שהיא ערה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב

לוקח את בגדיו ומתלבש
בלי לומר מילה
מביט בה וניגש ומתיישב
מוחה את הדמעה שעל לחייה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב
בלי לומר מילה

משפיל עיניו, לוקח נשימה
בלי לומר מילה
קם ללכת בתנופת כאב
והנה הוא חוזר למלחמה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב
בלי לומר מילה

בלי לומר מילה
עוד רגע והדלת נטרקת
ונדמה לו ששמע אותה צועקת
והסוף קשה כמו ההתחלה
והוא נוסע ונוסע
בלי לומר מילה

ניתוח השיר :

שלום חנוך כתב כאן עוד שיר יפה ועוצמתי על מערכת יחסים, כנראה, די מקולקלת.
ניתן לתת לשיר שני פרשנויות מרכזיות, לדעתי.

1. מערכת יחסים חסרת מילים ומסובכת בין הגבר ובין האישה , אשר לא ממש מצליחים לתקשר ביניהם. בלילה אחד מחליט הגבר , בצורה אגואיסטית ביותר, לקום וללכת בלי לומר מילה.
2. מערכת יחסים פשוטה יותר של סטוץ חד פעמי, אשר בסופו מחליט הגבר לעזוב את האישה , על אף שהיא חשבה, אולי, שיש ביניהם משהו עומק יותר.

אני מעדיף את הפרשנות הראשונה, מאחר והבחירה של הגבר לשתוק, היא הרבה יותר כבדת משמעות במערכת יחסים ולא בסטוץ. מעתה אתייחס בשיר רק אליה:

אתחיל מהבית הראשון בשיר של שלום חנוך :
פוקח את עיניו באפלה
בלי לומר מילה
חש את חום גופה ומתקרב
מופתע להיווכח שהיא ערה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב
כל הבתים בשיר, מלבד הבית האחרון, בנויים באותה צורה. הגבר בשיר נתפס מייד מהבית הראשון כגבר קר רוח וחסר רגשות. אמנם מופיעה בבית הזה השורה:
חש את חום גופה ומתקרב
אולם היא לא מספיק דומיננטית כדיי שנאמין שיש לו רגשות כלפיי האישה ושאכפת לו ממנה.

בבית השני ממשיך הגבר לעשות את הפעולות הנחוצות בשביל לעזוב את האישה ולצאת מהבית. הערך השלילי שלו בעינינו מתחזק ואנחנו ממשיכים לתפוס אותו כאיש אגואיסט וקר לב:

740 שלום חנוך טורק את הדלת בלי לומר מילה

שלום חנוך, במילה אחת - ענק! (שמואל רחמני)

לוקח את בגדיו ומתלבש
בלי לומר מילה
מביט בה וניגש ומתיישב
מוחה את הדמעה שעל לחייה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב
בלי לומר מילה
גם כאן ישנן שתי שורות אשר מנסות לערער את הדמות הרעה אשר בנינו עבור הגבר בשיר:
מביט בה וניגש ומתיישב
מוחה את הדמעה שעל לחייה
אולם עדיין, על אף המחווה היפה שהוא עושה לאישה בשיר, הוא נשאר בשליטה מוחלטת. המחווה הזה נתפסת כמעשה של איש קר אשר יודע לעשות את הדברים הנכונים בשביל להצליח במטרותיו. איש אשר מתייחס לפרידה מאהובתו כאל משימה שצריך לבצע.

לאחר מכן, הבית השלישי של השיר :
משפיל עיניו, לוקח נשימה
בלי לומר מילה
קם ללכת בתנופת כאב
והנה הוא חוזר למלחמה
בלי לומר מילה
היא לא מאמינה שהוא עוזב
בלי לומר מילה

גם בבית הזה, מראה לנו שלום חנוך שהגבר בשיר עושה את מה שעליו לעשות בשביל לעזוב את האישה וללכת. אבל שוב, גם כאן יש שני משפטים אשר גורמים לנו לשאול את עצמנו, האם מדובר באיש קר לב או באיש אשר מנותק מליבו.
משפיל עיניו, לוקח נשימה
וגם:
קם ללכת בתנופת כאב
שתי השורות האלו עוזרות לנו להתייחס אל הגבר כאל איש מסכן בעל בעיות תקשורת, ולא כאל איש קר רוח אשר פועל בפרידה מאהובה ממש כמו קצין צבא בלמלחמה. בנוסף, הנה הוא חוזר למלחמה מסמל לדעתי את הבדידות שלו ואת החזרה למלחמה העצמית שלו כנגד חוסר היכולת שלו לאהוב. פרשנות נוספת למלחמה היא "מלחמת המינים", הגיבור חוזר אל עולם הרווקים והרווקות האכזר וחסר הפשרות.

לאחר מכן מגיע הבית הרביעי בשיר :
בלי לומר מילה
עוד רגע והדלת נטרקת
ונדמה לו ששמע אותה צועקת
והסוף קשה כמו ההתחלה
והוא נוסע ונוסע
בלי לומר מילה
בית זה בעצם מסכם את כל אקט התקשורת בין הגבר ובין האישה . כמו שהגבר לא אומר מילה לאורך כל השיר , כך גם האישה אינה אומרת דבר. היא מתחננת אליו בשפת גופה שיסביר לה מדוע הוא עוזב אולם עושה זאת ללא מילים . לאורך כל השיר לא מאמינה האישה שהוא באמת עוזב ולכן בוחרת לשתוק בדיוק כמו הגבר . אולם אז, ברגע שהדלת נטרקת מאחוריו, כל הכאב והתסכול מתפרץ מתוכה החוצה בצעקה קורעת לב.

שלום חנוך כתב כאן שיר מקסים ובעל דקויות עדינות בפרידה שבין בניי זוג. היופי בשיר , לפי דעתי, הוא שלאורך כל הפרידה מתרחשות ביניהן הרבה מאוד מחוות של כאב וכעס וכמיהה לחום, אולם כל המחוות האלה נעשות ללא מילים .
הקול היחיד, אשר נשמע בשיר , הוא קול צעקתה של האישה . אולם צעקה זה מתרחשת רק לאחר שכבר אין מי שמקשיב לה.

לכם דווקא כן כדאי להקשיב, ואפילו להקשיב טוב. גם לביצוע המקורי של שלום חנוך וגם לגרסת הכיסוי שלהקת מטרופולין עשתה לשיר. (קישורים לשירים ב you tube בתחילת הכתבה)
שלום חנוך הוא ענק כתמיד, ולהקת מטרופולין, בגרסת הכיסוי, הצליחו לשמר את הגדולה הזו.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה כוחה של מילה,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

13 תגובות על שלום חנוך טורק את הדלת בלי לומר מילה

  1. מאת שי‏:

    אני ממש לא מסכים עם הניתוח שלך לגבר כאדם קר ומנותק, וגם לא כאחד עם בעיות תקשורת. יש לפחות שלושה רמזים לכך שדווקא יש לו רגשות כלפיה וכואב לו לא פחות, ואתה גם ציטטת את השורות האלו. אפשר (ולדעתי גם נכון) להסתכל על השיר כמערכת יחסים מורכבת שבה עם כל האהבה, צריך גם להיפרד, ובמערכת יחסים כזו כבר אין טעם למילים, הן רק פוצעות יותר, וזה מה שאני מבין מהשיר. מה עוד שהגבר, כדרכם של גברים, הוא לא דברן גדול..

  2. מאת נתי מופלג‏:

    אני לא רואה סיבה להתווכח, הפרשנות שלך היא לגיטימית ביותר וגם הפרשנות שלי. אני גם לא רואה הבדלים גדולים ביניהן, רק שאני שמתי את הדגש על השתיקות ומהן ניתחתי את הבחור בשיר, ואילו אתה שמת את הדגש דווקא על גילויי החיבה של הבחור בשיר, ומהם התחלת את הניתוח. ולדעתי שתי הפרשנויות אפשריות.

  3. מאת מיכל‏:

    מדובר על גבר שנאלץ לעזוב את בת זוגתו למילואים. לא בטוח שהוא יחזור. כדאי לבדוק את ההיסטוריה של השיר. לא סתם הוא מוחה דמעה וקם בתנופת כאב

  4. מאת נתי מופלג‏:

    זה שיר! לעזאזל, זה שיר! זה לא ספר היסטוריה אלא מה שכל אחד מאיתנו רוצה למצוא ומוצא בו. אני מניח שאת אוהבת את שלום חנוך ולכן אני מזמין אותך לקרוא את הניתוח ל – "משיח" האם מדובר ב- משיח שיביא את הגאולה או במשיח, מנהל של חברה שהתרסקה והחליט להתאבד? גם אם תשאלי את שלום חנוך, הוא יגיד לך שגם וגם או לא ולא (אם הוא ירצה להיות מעורפל). ואם את תראי בשיר הזה משהו אחר אז מצוין! כי זה ניתוח של שיר. יש כמובן הרבה מאמרים בנושא, אולם אני רוצה להפנות אותך למאמר מפורסם מאוד ששינה את התפיסה של ניתוח שירים – למאמר קוראים "מות המחבר" של רולאן בארת. שם הוא אומר, בעצם, שכבר אין משמעות ל "מה התכוון המשורר", אלא למה שהקורא מבין. מות המחבר הוא בעצם הולדת הקורא. בנוסף לכך, זו פרשנות משעממת וטריוויאלית ביותר להגיד שהוא נוסע למילואים ובגלל זה יש מלחמה בשיר. זה הופך את כל השתיקות וחוסר המגע בחדר לפשוטים ולא מעניינים. וזו עוד מטרה של פרשנות טובה, להפיח רוח חיים בשיר ולרענן אותו. כל הקונטקסט של השיר הרה יותר מעניין ומסקרן תחת הפרשנות של פרידה ולא של הליכה של הגבר למילואים..

  5. מאת peace‏:

    מיכל צודקת.
    השיר נכתב ב1993-4 בשיאה של תקופה רווית אלימות מלחמתית, לאחר מבצע דין וחשבון, ושנה לפני רצח רבין. השורה "והנה הוא חוזר למלחמה" מסבירה את "מוחה דמעה וקם בתנופת כאב". שלום כאיש פוליטי תמיד התנדנד בין הרומנטיקה הלירית לפוליטיקה האכזרית. אכן השיר על חייל שנפרד מבת זוגתו וחוזר למלחמה. שיר חזק.

  6. מאת מוחה דמעה‏:

    מיכל :

    מדובר על גבר שנאלץ לעזוב את בת זוגתו למילואים. לא בטוח שהוא יחזור. כדאי לבדוק את ההיסטוריה של השיר. לא סתם הוא מוחה דמעה וקם בתנופת כאב

    נכון. לא סתם הוא "קם ללכת בתנופת כאב".
    שיר אנטי מלחמתי.

  7. מאת שי‏:

    @peace
    השיר לא נכתב ב-94 ולא שנה לפני רצח רבין ולא קשור לתקופה רווית האלימות ההיא.
    השיר יצא באלבום ב-85 וקשור (אולי) למלחמת לבנון הראשונה, למרות שגם אני מעדיף אותו כניתוח של מערכת יחסים.

  8. מאת מיכל‏:

    לדעתי זה שיר שמדבר גם על משהו היסטורי – מלחמה, צבא, דבר שמאוד אופייני לחיים בישראל, אבל גם על מערכת יחסים. השתיקה לדעתי נובעת מהפחד – אני כן חושבת שמדובר על גבר שעוזב לצבא \ מילואים.. הפחד, של שניהם הוא שהגבר לא יחזור – לכן גם האישה לא מדברת. העצב והפחד משתקים אותם.. תנועות גוף ומבטים יותר מתאימים כאן.
    כמובן שזו רק הפרשנות שלי…

  9. מאת נתי מופלג‏:

    קודם כל, אני מתנצל מיכל שאישרתי אותך רק עכשיו, לא הייתי כאן כל כך בחודש האחרון..
    לגביי השיר – אני חושב שהסיפור ההיסטורי הוא רק עוד זווית, כפי שהסיפור הרומנטי הוא רק עוד זווית וכל זווית אחרת שנמצא.
    זו בדיוק ההגדרה לשיר טוב, שיר שמאפשר לנו לראות אותו מכמה נקודות מבט – ולכל אחת מהן יש לגיטימציה.

    אני רוצה לשלוח אתכם לניתוח שלי של השיר " הנני כאן" אשר מבוצע על ידי יורם גאון. גם עבור השיר הזה ישנו ניתוח מאוד מקובל שמדובר על שיר אהבה לישראל או לירושליים. ואני, בניתוח שלו, התייחסתי רק לפן של האהבה.
    הרבה אנשים התווכחו איתי ואמרו לי שהניתוח הוא שטויות כי זהו לא שיר אהבה לבחורה אלא לירושליים. אבל אמרתי להם, יש בחורה בשיר, הוא הולך אליה ומתחתן איתה, אז למה זה לא שיר על אהבה??
    כמו בתנך: יש – פשט, דרש, רמז, וסוד. ה- "פשט" של השיר הוא – שיר אהבה בין בחור ובחורה. וה"דרש" או ה"רמז" הוא שיר אהבה לירושליים

  10. מאת אנונימי‏:

    אפשר גם לראות את זה כאדם אשר יוצא למלחמה שממנה לא יחזור… והיא נשארת לבד בלי גבר לצידה…לכן היא כל כך שבורה

  11. מאת לנה‏:

    חזרתי מהופעה של שלום ..שנתיים אחרי הויקוח סרק בפורום ..
    שלום הציג את השיר כ"נכתב לפני מלחמת לבנון הראשונה.." ..כי כך יוצאים שירים
    קשה להבין .. איך השורה "והנה הוא חוזר למלחמה" ..לא משכה כלל תשומת הלב (כה קר וקשה..) של מפרש המלומד..

    שירים אמיתיים – כגון אלה – אינם מיועדים לניתצוחים .. זה ממש לא נחוץ ורק מביך
    מי שלא מבין – יבין עודפחות !!!!

  12. מאת היילי‏:

    השיר בפירוש מדבר על יציאה למילואים! הוא לא עוזה אותה, הם עדיין מאוהבים! הוא שותק כי ככה הוא מתמודד עם הצער, בזמן שהיא מזילה דמעה ואח"כ צועקת. שניהם באותה טרגדיה.
    פיספסת לגמרי את המשמעות, ועוד בשיר כל כך ברור…
    ביזיון

  13. מאת דני‏:

    אני לא יודע "על מה" השיר, אבל מאז ומעולם הוא התחבר לי בראש כשיר על הבחור שנוסע למילואים. גם המחוות הקטנות וחסרות הקול מדברות על כך שיש משהו שידוע לשניהם אבל אין מה לעשות איתו.

    אסוציאציה אחרת: כל השיר מדבר על כך שזה מעשה קשה ונורא שנעשה כל כולו בלי להוציא קול. אני חושב פתאום על עקידת יצחק, על החוויה של לעשות משהו נורא – ופתאום אני שם לב שגם הבחור שם כמעט ולא דיבר והדיאלוג היה קצר מאוד. בלי לומר מילה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>