איה כורם מגלה עד כמה מילים הן בוגדניות


בקטגוריה " כוחה של מילה " אני נוגע בשירים אשר יש בהם מילים שצריכות להיאמר ולא נאמרות, או שלחילופין, נאמרות הרבה מילים אולם לא עומדת מאחוריהם שום כוונה.
בשיר של איה כורם , נכתבות הרבה מילים יפות ופשוטות. אולם גם המלה הכתובה, אם הכוונה שמאחוריה משתנה, טבעה כטבעה של מילה מדוברת אשר מתנדפת ברוח מייד כשהיא נאמרת.

מילים , איה כורם
מילים ולחן: אריק ברמן

0 איה כורם מגלה עד כמה מילים הן בוגדניות

את יושבת הלילה בחדר,
מסדרת מדף של ספרים ישנים
לימים את תביני שאין זה מקרה,
שמצאת דווקא דף מקומט משנים.

הוא כתב -
"לעולם לא תהיה לי אחרת,
והשמש זוכרת כה נשבעתי לך כאן.
עד יומך האחרון לא תדעי מהו עצב,
ותשבי ערב ערב, עימי בשולחן".

אוי מילים , מילים
אוי מילים

כבר שבוע הוא לא מסתכל בך,
וגם כשלבשת הטובה בשמלות.
לימים את תביני שאין זה מקרה,
זאת הדרך שלו להגיד לך שלום.

הוא כתב -
"לעולם לא תהיה לי אחרת,
והשמש זוכרת כה נשבעתי לך כאן.
עד יומך האחרון לא תדעי מהו עצב,
ותשבי ערב ערב, עימי בשולחן".

אוי מילים , מילים
אוי מילים

ניתוח השיר :

אריק ברמן כתב עבור איה כורם שיר מקסים ורגיש על סופה של אהבה . לפני שאעסוק באופן בו המילים באות כאן לידי ביטוי, אתאר את היופי שבו אריק ברמן מעביר לנו בשיר הזה סיפור:
את יושבת הלילה בחדר,
מסדרת מדף של ספרים ישנים
לימים את תביני שאין זה מקרה,
שמצאת דווקא דף מקומט משנים.
בבית הראשון, מכניסה אותנו איה כורם לתוך תהליך שאנחנו עדיין לא יודעים היכן התחיל וכיצד ייגמר. הדוברת בשיר מסדרת מדף ספרים ומוצאת דף מקומט שבו נכתב פעם משהו. אנחנו עדיין לא יודעים מה כתוב שם, אולם מבינים, מהמשפט השלישי בבית, שהעובדה שמצאה את הפתק הזה הוא סימן למשהו. סימן למה? גם אנחנו וגם הדוברת לא יודעים עדיין. ומכאן מגיעים בפזמון לתוכן של אותו דף מקומט :
הוא כתב -
"לעולם לא תהיה לי אחרת,
והשמש זוכרת כה נשבעתי לך כאן.
עד יומך האחרון לא תדעי מהו עצב,
ותשבי ערב ערב, עימי בשולחן".
אריק ברמן כתב כאן מכתב אהבה עדין, פשוט ומקסים. אולם האווירה הקודרת של המוזיקה (כן, אני יודע, זה אתר שמתעסק במילים, אבל אי אפשר להתעלם מהמוזיקה) מנסה לאותת לנו שמדובר בשיר קודר ולא בשיר שמח.

לרגע קטן אני רוצה לצאת מהסיפור ורק להגיד שככה כותבים לדעתי מכתב אהבה . הצהרות אהבה כגון: "אקטוף לך ירח כחול" בשיר ירח כחול של גן חיות  ו- "אלך בשבילך עד סוף הדרכים" בשיר המלכה שלי של ליאור נרקיס הן מופרכות ומגוחכות לטעמי (אני מדבר עליהן לא מעט באולימפיאדת האוהב המיוסר תחת הקטגוריה: "עד קצה העולם"). לא היה מזיק אם הם היו לומדים משהו מהפשטות אשר עולה מתוך מכתב האהבה של ברמן .

ggg koren איה כורם מגלה עד כמה מילים הן בוגדניות

איה כורם , מילים חודרות.. (אלכס ליפקין)

לאחר מכתב האהבה שרה איה כורם :
אוי מילים , מילים
אוי מילים

אמנם ישנה אווירה קודרת בשיר, אבל כאן אנחנו עדיין מתעלמים ממנה וחושבים ומקווים שכשאיה כורם שרה: מילים .. מילים .. היא מתכוונת להגיד שהיא מתרגשת מהפתק שכתב לה אהובה ומתייחסת אליו כאל מכתב אהבה.
הסיפור שמטווה כאן אריק ברמן עדיין לא ברור, אולם הבית האחרון בשיר עונה לנו על כל השאלות:
כבר שבוע הוא לא מסתכל בך,
וגם כשלבשת הטובה בשמלות.
לימים את תביני שאין זה מקרה,
זאת הדרך שלו להגיד לך שלום.
רק כאן, בסוף הבית השני, אנו מקבלים את התמונה האמיתית של השיר . זהו שיר שלפני פרידה ואפילו הדוברת של השיר עדין לא יודעת זאת, אבל תבין בהמשך.
כאן סוגר עבורנו אריק ברמן את הסיפור. איה כורם שרה שוב את אותו מכתב אהבה אשר מקבל כעת נופך של מכתב פרידה כואב על אהבה יפה שמסתיימת.

ולאחר הפזמון, שוב, כמו מקודם:
אוי מילים , מילים
אוי מילים
איה כורם , בסוף השיר, בצורה גאונית ופשוטה, אומרת הכול מבלי להגיד כמעט כלום.
אוי, כמה מילים יכולות להיות יפות ומשמחות ( בתוך מכתב אהבה )
אך עם זאת גם כמה הן הפכפכות ותלויות הקשר ( בתוך מכתב אהבה שהופך למכתב פרידה ) ויכולות ברגע להפוך לבוגדניות וכואבות.

איה כורם בביצוע מדהים לשיר מדהים שכתב אריק ברמן .

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה כוחה של מילה,‏ עם התגים , , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>