קרן פלס , בשיר על איתי , מראה מהי אהבה מקולקלת


תחת הקטגוריה " גומרות הולכות " נכנס בצורה עקומה גם השיר " איתי " של קרן פלס . למה בצורה עקומה? כי בשיר הזה, לא רק שהדוברת לא מנותקת מבחינה רגשית מהבחור שלה, אלא היא גם משכנעת את עצמה שהיא מטפלת בו, ועל כן מוכנה לסבול ממנו דברים שהיא לא אמורה לסבול.

איתי , קרן פלס
מילים ולחן: קרן פלס

0 קרן פלס , בשיר על איתי , מראה מהי אהבה מקולקלת

איתי הגיע בשני
לבוש בגולף שחורה
אני חשבתי משהו זמני
שירפא לי את הלילה הקרוב
ויעזוב עם בוא האור
וייעלם ולא נזכור

איתי רגיל לריגושים
היו לו חודשים קשים
אבל יותר מדי נשים
ולא זכה כמעט אף פעם לאהוב
הוא מחפש כתף רכה
כמה לילות של הדחקה

איתי לא מתעסק ברגשות יותר מדי
לא משנה לו מה עובר לי בחיי
אחרי שהוא סוגר ת'דלת ונפרד
וזה החורף הראשון שלי לבד

איתי פירק חצי בקבוק
ורק חסר לו בדיוק
ממני עוד חצי חיבוק
שיסדר לו את הראש
ויירדם ועם הבוקר יעלם
ושוב נשוב להתעלם

נעים לו לידי
גם לי קשה קצת לבדי
הלילה נח בתוך ידי
משחקים באהבה אחד עם השני
ברור שזה זמני
ויש לו אחרות וזה לא ענייני

איתי לא מתעסק ברגשות …

וזאת אני שנקלעה לו בדרכו האומללה
לא מתעסקת בשלו, רק מתעסקת בשלה
שלא עושה עניין ממך, שלא תגיד לך
כמה עצבות יש במבט הזה שלך
כמה בדידות יש במגע הזה אתך

איתי לא מתעסק ברגשות …

792381 41 קרן פלס , בשיר על איתי , מראה מהי אהבה מקולקלת

קרן פלס , מילים מדויקות (אביב חופי)

ניתוח השיר :

בשיר " איתי " של קרן פלס יש מערכת יחסים משונה ובודדה בין גבר ואישה. עם זאת, השיר מייצר מספר משמעויות, דומות אך שונות, לגביי טיב היחסים בין הדוברת בשיר לבין איתי, ובינה לבין עצמה. אני אשרטט את הדברים כראות עיניי ומבלי לנסות ולדקדק עד הפינה האחרונה.

השיר מפגיש אותנו, כביכול, עם גבר מסורס מבחינה רגשית (אשר לא מתעסק ברגשות יותר מדי), אולם אנחנו צריכים תמיד לזכור שאנחנו פוגשים אותו דרך העיניים של הדוברת של השיר . לכן יתכן שהוא מצטייר בעיניה כנטול רגשות רק מאחר והוא נטול רגשות כלפיה.

כבר בבית הראשון שרה קרן פלס שכאשר איתי הגיע, היא חשבה שזה יהיה סקס ללילה אחד אשר יישכח בבוקר שאחרי:
איתי הגיע בשני
לבוש בגולף שחורה
אני חשבתי משהו זמני
שירפא לי את הלילה הקרוב
ויעזוב עם בוא האור
וייעלם ולא נזכור
לאחר מכן מגיע הבית השני של השיר בו עושה כביכול הדוברת בשיר פסיכואנליזה בגרוש על איתי :
איתי רגיל לריגושים
היו לו חודשים קשים
אבל יותר מדי נשים
ולא זכה כמעט אף פעם לאהוב

הוא מחפש כתף רכה
כמה לילות של הדחקה

הפסיכואנליזה הזאת על איתי נתפסת כיהירות מצד הדוברת בשיר. אחרת, מדוע היא מספרת לנו על החודשים הקשים ועל ההדחקות ועל כך שלא זכה מעולם לאהוב?

קרן פלס , ביהירות הזאת, די מעצבנת אותנו, אולם בפזמון של השיר אנחנו מקבלים את התשובה לכך:
איתי לא מתעסק ברגשות יותר מדי
לא משנה לו מה עובר לי בחיי
אחרי שהוא סוגר ת'דלת ונפרד
וזה החורף הראשון שלי לבד
השורה הראשונה של הפזמון היא פשוט גאונית וממנה מתחילה הפרשנות של השיר . לאורך כל השיר מספרת לנו קרן פלס את הסיפור עליה ועל איתי דרך נקודת המבט שלה ומציירת עבורנו תמונה של אישה חזקה אשר תומכת בבחור מבולבל. אולם השורה הזאת עוזרת לנו לחבר סיפור מעט שונה:
איתי לא מתעסק ברגשות יותר מדי
האשמנו מקודם את הדוברת של השיר ביהירות, אולם כאן אנו מבינים שהיא אמרה את הדברים לא מתוך יהירות אלא בשביל להתפייס עם עצמה. הטכניקה שבה משתמש כאן קרן פלס היא מרהיבה, היא בעצם מבצעת מבע משולב בינה לבין איתי. אנו שומעים את דבריה של הדוברת, אולם דברו של איתי מהדהדים מתוכם. איתי, ככל הנראה, אמר לדוברת בשיר ש"אין לו כוח לרגשות בזמן האחרון", והיא מקבלת את דבריו כפי שהם ובוחרת להאמין שאין לו כוח באופן כללי למערכת יחסים ולא רק שאינו רוצה מערכת יחסים איתה.

מתוך הניתוח הזה, גם המשפט הבא בפזמון מחזק את המסר הזה:
לא משנה לו מה עובר לי בחיי
כי שוב, איזה בחורה תסכים לקבל את הגבר לביתה, אפילו אם זה רק לשם סקס , מבלי לקבל ממנו ולו רק מעט התעניינות? רק בחורה אשר משכנעת עת עצמה שהגבר שלה מסכן ובעל יכולת תקשורת רגשית של דג והיא בעצם עוזרת לו להיפתח מחדש לרגשות שלו.

לאחר מכן מגיעים עוד שני בתים, יפים כשלעצמם, אשר מוסיפים צבע ליחסים בין הדוברת בשיר לבין איתי אולם מפאת חוסר מקום אני מעדיף לקפוץ לשתי השורות האחרונות בבית הרביעי של השיר :
ברור שזה זמני
ויש לו אחרות וזה לא ענייני
אם זה לא היה ברור עד כה, אז עכשיו זה חייב להיות ברור. הדוברת בשיר נמצאת בהכחשה נוראית. גם כאן, דבריה של הדוברת הם במבע משולב עם דבריו של איתי. היא מספרת לעצמה שאיתי הוא בחור מסכן עם בעיות רגשיות ועל ידי הסיפור הזה שהיא מספרת לעצמה היא מצליחה לחיות בשלום עם כך שאיתי נמצא גם עם נשים אחרות.

שתי השורות האחרונות בשיר של קרן פלס מראות לנו שאולי בכל זאת הדוברת בשיר לא חיה בהכחשה מלאה:
כמה עצבות יש במבט הזה שלך
כמה בדידות יש במגע הזה אתך
השורה הראשונה ממשיכה אמנם קרן פלס את אותו קו של רחמים על איתי מצד הדוברת בשיר , אולם המשפט האחרון מכניס גם אותה לתמונה והבדידות היא לא במגע של איתי אלא במגע עם איתי.

קרן פלס , בעוד שיר רגיש ומדוקדק , מראה לנו שיש סיבה לכך שישנו תור ענק של זמרים מול ביתה שרוצים שתכתוב להם שירים. הדוגמאות של שלושת המבעים המשולבים, בעצם מספרים לנו את הסיפור של איתי ואת התגובה של הדוברת לסיפור של איתי מבלי שהוא יאמר מילה אחת. לפי דעתי, זוהי שירה בגודלתה, לא פחות מזה.
ולגבי הקטגוריה שלנו, למישהו עדיין יש ספק בכך שנשים לעולם לא גומרות והולכות?

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה גומרות הולכות,‏ עם התגים , , , , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>