בלוז כנעני לזכרו של מאיר אריאל


תחת הקטגוריה בעזרת השם אגע עכשיו בשיר בלוז כנעני אשר כתב אהוד בנאי לזכרו של מאיר אריאל . "הנר שלך מאיר עדיין בוער" שר אהוד בנאי בגעגוע לאחד היוצרים הגדולים ביותר קמו כאן, אולם מכריז גם על נצחיותו.

בלוז כנעני , אהוד בנאי
מילים ולחן: אהוד בנאי

0 בלוז כנעני לזכרו של מאיר אריאל

מאז שעזבת הרבה השתנה כאן
זהו זמן שיגעון מהומה עד אין קץ
ובכל רגע חדש
פורענות לא עלינו
והכול חי ברשת הכול מתפוצץ

ובאופק אחר על אותו דף גמרא
יושבים כל הלילה , אתה ואני
שלוות עולמים
פרדס חנה-כרכור
אקליפטוס ברוח
שורק בלוז כנעני

מאז שעזבת החושך גובר כאן
האור שלך מאיר עדיין זוהר
זה סיבוב הופעות מקומי
אתה יודע
אותו שיר כאב הולך וחוזר

ובאופק אחר סביב שולחן השבת
יושבים כולם יחד, גם אתה ואני
שלוות עולמים
פרדס חנה-כרכור
אקליפטוס בודד
שורק בלוז כנעני

מאז שעזבת הרבה השתנה כאן
זה עולם אלקטרוני קצת קשה לדבר
ומילים כמו שלך
אף אחד לא אומר כבר
הנר שלך מאיר עדיין בוער

ובאופק אחר אחרי הופעה
נעביר בסיבוב זר קוצים ריחני
שלוות עולמים
פרדס חנה כרכור
אקליפטוס ענק
שורק בלוז כנעני

מאז שעזבת הרבה השתנה כאן
הנר שלך מאיר עדיין בוער

ניתוח השיר :

השיר בלוז כנעני אשר כתב אהוד בנאי לזכרו של מאיר אריאל הוא שיר נוסטלגי ומרגש. זהו בהחלט שיר שבו ניתן ללכת שורה אחר שורה ולנסות ולפענח את המשמעויות שלה, אולם יש לי הרבה מה להגיד על השיר באופן כללי ולכן לא אפנה לניתוח נקודתי שלו.

יש בשיר ניגוד עצום בין ההווה על פי אהוד בנאי לבין העבר אשר בו מאיר אריאל היה איתנו. הניגוד הזה בא לידי ביטוי בין שלושת הבתים של השיר לבין שלושת הפזמונים ובצורות מעט שונות . אני אדגים את הניגוד הזה על פי הבית הראשון והפזמון הראשון של השיר :
הבית הראשון בשיר :
מאז שעזבת הרבה השתנה כאן
זהו זמן שיגעון מהומה עד אין קץ
ובכל רגע חדש
פורענות לא עלינו
והכול חי ברשת הכול מתפוצץ

הפזמון בשיר :
ובאופק אחר על אותו דף גמרא
יושבים כל הלילה , אתה ואני
שלוות עולמים
פרדס חנה-כרכור
אקליפטוס ברוח
שורק בלוז כנעני

מאז שעזבת העולם נהיה מהיר ומופרע ומשוגע, שר אהוד בנאי בכל הבתים של השיר , ומוסיף שהחיים שלנו היום הם חיי אינטרנט וללא ערכים אמיתיים.
בפזמון מציג אהוד בנאי את האלטרנטיבה לחיים המהירים וחסרי התוכן: המפגשים שלו עם מאיר אריאל . שלוות עולמים בין פרדס חנה וכרכור.

3674732391185408258no בלוז כנעני לזכרו של מאיר אריאל

הנר שלך מאיר עדיין בוער … (איור: מרינה מרמר)

בבית השני מציג אהוד בנאי ניגוד נוסף בין ההוויה של מאיר אריאל לבין החיים השטחיים שלנו היום:
מאז שעזבת החושך גובר כאן
האור שלך מאיר עדיין זוהר

כאן מגיע לידי ביטוי משחק המילים שבין הפועל " מאיר " לבין השם של הזמר " מאיר אריאל ".
האור של מאיר אריאל זה היצירה של מאיר אריאל , זוהי הנצחיות שלו. אתה אמנם כבר לא איתנו בגופך , אומר לו אהוד בנאי , אבל אור היצירה שלך עדיין מאיר אותנו וימשיך להאיר אותנו לעד.

בסוף השיר, בעזרת וריאציה מעט שונה של המשפט הזה מסכם את הנצחיות של מאיר אריאל :
מאז שעזבת הרבה השתנה כאן
הנר שלך מאיר עדיין בוער

מאז שהלכת הרבה דברים השתנו, אבל האומנות שלך והכתיבה שלך תמיד יישארו רלוונטיות ואמיתיות ובעיקר, מלאות אור. הנר שלך , מאיר אריאל , עדיין בוער .

אני יודע שזו יכולה הייתה להיות נקודה יפה לסיים אתה את הכתבה, אולם ברצוני להגיד דבר מה נוסף, אשר ישאיר אותנו באווירה קצת יותר פסימית וקודרת.
אהוד בנאי מדמה את מאיר אריאל לעץ אקליפטוס אשר שורק בלוז כנעני (לא אכנס כאן לתפקיד האקליפטוס בשיר "ארול" של מאיר אריאל). בבית הראשון מאיר אריאל הוא אקליפטוס ברוח , בבית השני הוא אקליפטוס בודד ובבית השלישי הוא אקליפטוס ענק.
עציי אקליפטוס זוכים ליחסיי ציבור מצוינים בארץ שלנו. על פי המיתוס הציוני, עץ האקליפטוס הוא זה שמייבש את הביצות ומפריח את השממה.
במובן הזה נותן אהוד בנאי למאיר אריאל את תפקיד המושיע התרבותי שלנו. העולם מתקלקל ושוקע לתוך ביצה מסריחה, אולם מאיר אריאל , בעזרת יצירתו, יכול לייבש את הביצה שבה שקענו כולנו.
אהוד בנאי משווה אמנם את מאיר אריאל גם לעץ אקליפטוס ענק בבית האחרון, אולם לפי דעתי, בסופו של דבר, מאיר אריאל הוא אקליפטוס בודד אשר שר בלוז כנעני .
בשביל לייבש ביצות לא מספיק אקליפטוס אחד , צריך הרבה עציי אקליפטוס . ומאיר אריאל לבדו לא יוכל לנצח את ההתדרדרות התרבותית.

אהוד בנאי , בשיר מקסים ונוגע ללב , נפרד מאחד היוצרים הענקיים שידענו.

יהי זכרו של מאיר אריאל ברוך

תוספת קטנה: התייחסות מרתקת של אהוד בנאי לשיר ולקשר שלו עם מאיר אריאל.

 

 

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה בעזרת השם,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

11 תגובות על בלוז כנעני לזכרו של מאיר אריאל

  1. מאת עידו‏:

    במקרה ראיתי עכשיו את הניתוח שלך.
    הניתוח יפה, אבל רציתי להוסיף משהו.
    אני חושב שלבחירה באקליפטוס יש משמעות אחרת/נוספת- מהשיר ארול של מאיר אריאל. בשיר ארול מופיע האקליפוטס, ואף אקליפט(וס) ענק, כמו כאן. לאקליפטוס אצל ארול יש משמעות חשובה, והוא הסוף ההולך וקרב אשר כולם יודעים אותו, העץ ממנו בסופו של דבר ארול נופל ולא מתעורר. בהתחשב בניתוח המקובל שארול הוא מאיר אריאל, האקליפטוס של אהוד בנאי יכול להיות גם מצבת הזיכרון של מאיר אריאל, המדמה את סופו דרך מאיר אריאל עצמו.

  2. מאת נתי מופלג‏:

    הכרתי את השיר אבל לא זכרתי את המילים. עכשיו, לאחר שהקשבתי לו וגם קראתי עליו קצת, אני בהחלט מסכים אתך
    תודה שפתחת את עיניי לכך :-)

  3. מאת רותם‏:

    וואוו. התרגשתי. באמת..
    איזושהי צמרמורת עברה בי, הן מהשיר, הן מהניתוח שלו והן מהמחשבה על מאיר המקסים.
    העולם צמא ליוצרים כמוהו כעת, כמה חבל.

    ניתוח יפה!

  4. מאת חיים ליבור‏:

    אחנו היום בפרשת ויחי בבראשית ויש פסוק ממש מגניב
    מח,ג "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-יוֹסֵף, אֵל שַׁדַּי נִרְאָה-אֵלַי בְּלוּז בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיְבָרֶךְ, אֹתִי"
    ב-לוז שם של מקום אבל אפשר גם לראות את זה כביכול כבלוז בארץ כנען
    מעניין אם אהוד בנאי חשב על זה אם כך הוא גאון ממש

  5. מאת נתי מופלג‏:

    שלום חיים,
    בהחלט פסוק מעניין וגילוי מדהים.
    אני בוודאי שלא הייתי מודע לפסוק הזה, לגביי אהוד בנאי, צריך לשאול אותו..

    מעניין גם מה פירוש המילה "בלוז" בהקשר הזה, קשה לי להאמין שהכוונה היא ל:
    (מתוך ויקיפדיה)
    סגנון מוזיקלי ווקאלי ואינסטרומנטאלי המבוסס על הסולם הפנטטוני ובאופן טיפוסי על מאפייני מהלך הרמוני בן 12 תיבות. הבלוז הוא מוזיקה שחורה, אך גם לבנים מנגנים אותו. הוא עבר גלגולים רבים מסגנון עממי בשדות הכותנה בדלתא של המיסיסיפי ועד לרוק-בלוז של סוף שנות השישים כסגנון. עם זאת, הבלוז מורגש בכל סגנונות המוזיקה הפופולרית.

  6. מאת היילי‏:

    א. חברים – מובן מאליו שאהוד בנאי חשב על הפסוק, הרי ידוע לכם שהוא בא מבית מסורתי ושהיום הוא כבר דתי מאמין. השיר נכתב אחרי תקופת ההתחזקות שלו. בנוסף, מי שמכיר את הכתיבה של אהוד בנאי יודע שהיא משובצת ברפרנסים ממקורות שונים ועשירים. נא לתת קרדיט ליוצר ענק.

    ב. ראוי לציין שאהוד בנאי מעולם לא הודה שהשיר נכתב על מאיר אריאל, ושהוא חוזר ואומר שגם לאחיו קוראים "מאיר" ויש עמימות בעניין הזה. מובן מאליו יש התייחסות למאיר אריאל אבל גם ל"מאירים" אחרים.

    נתי – אם אתה באמת רוצה להיות מנתח רציני אתה צריך להציג את ההקשרים ואת הרפרנסים, כדי שהקוראים שלך יוכלו להבין את השיר לעומק. כמעט כל מילה בשיר הזה מפנה אותנו לאיזו פיסת קלאסיקה מוזיקלית, תנכ"ית, ישראלית או אחרת. אם לא דיברת על זה – לא ניתחת את השיר.

  7. מאת נתי מופלג‏:

    היי היילי,
    תודה על ההארות.
    ורק נקודה קטנה – זה בדיוק מה שאני לא רוצה להיות – "מנתח רציני". :-)
    אני בסך הכול מציג את האופן שבו אני קורא את השיר לפי התפיסות שלי ועולם המושגים המוגבל שלי.
    כל כיווני ניתוח חדשים יתקבלו כאן תמיד בברכה.

  8. מאת נחום‏:

    שלוות עולמים הכוונה כמובן למקום הקבורה של מאיר אריאל בקיבוץ משמרות….

  9. מאת עוז‏:

    שלום חברים,

    אז הנה אהוד מקדים לביצוע שזה שיר הוקרה למאיר אריאל, ומציין את הקישור לפסוק מפרשת ויחי:

    https://www.youtube.com/watch?v=16z5RE_jbUo

    נפלאות היוטיוב :-)

  10. מאת אלי‏:

    ובאופק אחר אחרי הופעה
    נעביר בסיבוב זר קוצים ריחני
    שלוות עולמים
    פרדס חנה כרכור
    אקליפטוס ענק
    שורק בלוז כנעני

    אז נראה לי שיש משחק מילים, מסתבר שלפי דעתי ישבו אחרי הופעה ועישנו יחדיו גראס (זר קוצים ריחניים) וכמובן שלוות עולמים אחר כך. (גם שם מקום הקבורה של מאיר ז״ל לפי הגרסה של נחום)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>