המוזיקה חשובה, אבל כאן עושים כבוד למילים של השירים הישראלים


אתר זה הוא אתר של ניתוח שירים ישראלים . נכון, אני יודע, כל הרעיון הזה נראה קצת תמוה עבור רובכם. אבל אם תקראו את הכתבה הזו תבינו למה אתר ביקורת שכזה, ובכלל עיסוק במילים של השירים הישראלים , הוא נחוץ עבור המשך קיומה של המוזיקה הישראלית .

התרבות מקיימת עצמה מתוך גישור על פערים שמייצרת הקדמה. הקדמה התרבותית פותחת בפני צרכניה  עולם חדש, מופלא, של אפשרויות וירטואליות מדהימות הן בקולנוע והן באומנות, אולם פוגעת קשות באומנויות הטקסטואליות. הספרות עדיין מצליחה לשמור על איזשהו קהל מעריצים אולם השירה גוססת.

9940 המוזיקה חשובה, אבל כאן עושים כבוד למילים של השירים הישראלים
כאן עושים כבוד למילים של השירים הישראלים

הגסיסה של השירה העברית המודרנית השאירה ואקום שאף אחד לא מנסה למלא אותו. השירה העברית בכלל והשירה העברית המודרנית בפרט נתפסות כמנותקות מהעם, אולם זה לא חייב היה להיות כך. משוררים גדולים כמו נתן זך או יונה וולך, כתבו שירה במילים פשוטות ויומיומיות ואמורים היו להפוך את השירה לדבר שיכול להיות קל לעיכול ונגיש לכולם.

השירה היפה התקרבה אלינו אולם אנחנו התרחקנו מהשירה. אבל אני חייב להכריז: ישנם יוצרים ומשוררים מצוינים גם היום! אם נקשיב קצת יותר בסבלנות למילים, נגלה לא מעט שירים עכשוויים אשר כתובים כמלאכת מחשבת ומעיזים להגיד דברים שאף אחד לא אמר לפנייהם.

מדורי התרבות מציעים טורי ניתוח וביקורת רבים של דיסקים וזמרים ישראלים , אולם אף אחד מהם אינו מתמקד במשמעויות ובצורנות המילולית של השירים הישראלים . ישנם כותבים מצוינים אשר בחנו לעומק את המילים שהם כותבים וניסחו שירים מקסימים. לא מגיע שיתייחסו גם לטקסטים שכתבו, ולא רק ללחנים ולעיבוד המוזיקלי?

אינני טוען שצריכים לשנות את הביקורת מן היסוד, המוזיקה הייתה ונשארה בעיניי האומנות הטהורה ביותר. אולם צריך לרווח את המקום שנותנים לביקורת על הטקסטים של השירים הישראלים ולא להתמקד רק בתכנים המוזיקליים שלהם.

אינני טוען גם שצריך להחזיר עטרה ליושנה, ולמדוד את איכותו של שיר על פי גובה השפה והתחכום הצורני שלו. כל פרויקט של ניתוח שירה ישראלית, אשר ירצה להתמקד בפן המילולי, חייב לזנוח את הרצון להחזיר לשירה את מקומה שאבד לה משום שזוהי משימה בלתי אפשרית. אולם לא יתכן שיהיו ברדיו שירים ישראלים אשר ירגשו אותי רק כאשר אינני מקשיב למילים שלהם או שימחזרו באופן כמעט זהה משמעויות של שירים אחרים. המוזיקה הישראלית פורחת, (לפחות ביחס למלל) ובאקט כתיבת השיר, עבור הרבה יוצרים, העיסוק במלל הפך להיות שולי.
וזה פשוט מרתיח.

יש כאן משולש שכל זוויותיו קהו.
הכותבים – רובם מתייחסים אל המילים כאל מטלה.
המבקרים – רובם כותבים ביקורת או ניתוח רק של המוזיקה ומתעלמים מהמילים.
הציבור – רובו ככולו מבקש בסך הכול שירים ישראלים טובים, ומנסה ליהנות ממה שנותנים לו.

המוזיקה מאוד חשובה לי, אבל גם המילים . ובתור אחד שאינו יודע לכתוב שירה אבל רוצה לשמוע יותר שירים איכותיים ברדיו אני מנסה לגשת אל הזווית של המבקרים ולנסות ולכתוב ביקורת שתחדד אותה מעט, אולי בעקבותיה יתחדדו גם חושיי היצירה וההאזנה בשתי הזוויות הנוספות.

shape triangle המוזיקה חשובה, אבל כאן עושים כבוד למילים של השירים הישראלים
משולש שכל זוויותיו קהו

אני מקווה שבזכות המפגש עם יותר אתריי ניתוח כגון זה, ועם יותר ביקורת טקסטים בעיתונים, יקבלו המילים של השירים הישראלים קצת יותר יחס וכבוד מהציבור. לאחר שזה יקרה, גם הכותבים של השירים , בשביל להצליח, יידרשו לסטנדרטים גבוהים יותר בכתיבה שלהם.

חשוב לי לציין שההמטרה שלי באתר היא לא לכתוב אם שירים ישראלים הם טובים או לא, אלא לנסות ולהגיד ולהראות לכם עד כמה ניתוח של השירים הישראלים יכול להיות פשוט, והעיסוק במילים יכול להיות סקסי משעשע וכיפי.

יחד עם זאת, חשוב לי להדגיש שמטרת האתר שלי היא לא רק ניתוח מעמיק של שירים אשר ראויים לכך, אלא גם הצבת ביקורת כנגד שירים אשר היומרה שלהם עולה על התוכן שלהם. אולם, כאשר אציג ביקורת שלילית, אשתדל שהיא תופיע לא למען יראו וייראו אלא למען יראו ויחקו. מוסד ביקורת טוב לא שולל את הבינוניים אבל בהחלט מנסה לייצר איכות טובה יותר.
כי הרי בסופו של דבר, מה אני מבקש? מה כולנו מבקשים? לפתוח את הרדיו באוטו, להוריד קצת את הרגל מהגז, להדליק סיגריה, להגביר מעט את הווליום ולתת לשיר טוב להתנגן בתוכנו בכיף.
מבחינתי, זה אחד מתענוגות החיים.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אני ורק אני.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>