אביתר בנאי בועט ומקלל בתיאטרון רוסי


תחת הקטגוריה " אני ואני " אגע כעת בשיר " תיאטרון רוסי " של אביתר בנאי . נכון שבפרויקט הזה אני משתדל להתעסק רק עם המילים אולם אני חייב להגיד דבר מה על השיר גם באופן כללי.
כשאני קורא את השיר " תיאטרון רוסי " אני מרגיש שהטקסט של אביתר בנאי , שהוא מצוין בכל קנה מידה, מחוויר לעומת האופן שבו אביתר בנאי מבצע את הטקסט של אביתר בנאי . או שמא אקרא לכך – צועק, מקלל, צווח, מאשים, שונא ומטיח את הטקסט. כל כך חבל שהוא כבר לא מופיע עם השיר הזה.

תיאטרון רוסי , אביתר בנאי
מילים ולחן: אביתר בנאי

0 אביתר בנאי בועט ומקלל בתיאטרון רוסי

לראות מה אני מרגיש אלייך
כמה שבועות אחרי השיחה האחרונה
מה אני רוצה ממך
אני מרגיש שאת גדולה עלי
יפה וערומה בתיאטרון רוסי
איך שאני שונא אותך ככה

ולא היה לי טוב כשהיית איתי

את רחוקה מלהיות קצת שקט בשבילי

אני כועס ומקווה שתיכשלי
שתמשיכי לרעוד ולפחד משגעון
אמן תשארי לבד לנצח

מה זה נקרא לא לרצות להיות איתי
מאוד קשה פה כל הלבד הזה, אוי ואבוי לי

יש לי לחץ באוזניים
וסרטים כחולים בראש
יש לי עראק ופסנתר
ואין לי אהבה בינתיים

אני נוטה שלא להיכנס במאמרים שלי לניתוח מבנה ושורות, אבל אביתר בנאי , לפני הקול והלחנים המדהימים שלו, הוא פשוט גאון טקסטואלי. השיר " תיאטרון רוסי " לוקח את המאזין לרפטינג סוער בנהר הרגש, אשר בכל רגע שבו המאזין חושב שהגיע אל המפל התלול ביותר, מראה לו אביתר בנאי שיש הרבה יותר תלול מזה. בניתוח אתייחס אל השיר כאל: 1. בית (שש שורות), 2. פזמון, 3. בית (שלוש שורות), 4. פזמון, 5. פזמון מסיים.

נתחיל משלושת השורות הראשונות של הבית הראשון:
לראות מה אני מרגיש אלייך
כמה שבועות אחרי השיחה האחרונה
מה אני רוצה ממך

בשלושת השורות הראשונות נתפס השיר כשיר של כאב וחשבון נפש. גם קולו הנערי של אביתר בנאי מחזק את התחושה ש" תיאטרון רוסי " הוא שיר געגוע מתלטף. אולם זהו בעצם תחילתו של המסע בנהר, וההתחלה היא איטית ויציבה.
אחר כך אנו מגיעים אל שלושת השורות הבאות בבית:
אני מרגיש שאת גדולה עלי
יפה וערומה בתיאטרון רוסי
איך שאני שונא אותך ככה
כאן כבר מתחיל הזרם לגבור והסלעים הקטנים בנהר מערערים את יציבות הסירה. אביתר בנאי רומז לנו על בטחונו העצמי הרעוע כשהוא שר לאהובתו שהוא מרגיש שהיא גדולה עליו, יפה וערומה בתיאטרון רוסי . (פרשנויות טוענות שמדובר באפרת בן צור אשר הייתה שחקנית בתיאטרון גשר, אולם לא אכנס לכך).
ואז, בלי שום הכנה מראש, מעיף אביתר בנאי את הסירה שלנו במפל הרגש הראשון כשהוא מטיח באהובתו בצורה חדה וללא שום אפשרות לרכך את המכה:
איך שאני שונא אותך ככה !

לאחר מכן, כשהמאזין עדיין בהלם מהדברים שהטיח הרגע אביתר בנאי ללא שום מעצורים, מגיע הפזמון:
לא היה לי טוב כשהיית איתי
את רחוקה מלהיות קצת שקט בשבילי 

evyatar banay 09 c אביתר בנאי בועט ומקלל בתיאטרון רוסי

אביתר בנאי , רב חובל של מילים ורגשות (אוהד רומנו)

המוזיקה מתגברת ומחזקת את ההלם, אולם התכנים מרככים אותו מעט. הסירה מתנדנדת לכל הכיוונים בגלל הסלעים הגדולים, אולם הנהר זורם במאוזן לקראת המפל הגדול שבבית השני.

בבית השני של השיר אי אפשר עוד להחזיר את התודעה של המאזין אל השלווה שאפיינה את הבית הראשון ולכן זהו בית קצר בעל שלוש שורות בלבד:
אני כועס ומקווה שתיכשלי
שתמשיכי לרעוד ולפחד משיגעון
אמן תישארי לבד לנצח

כבר מהשורה הראשונה, כשמביע אביתר בנאי תקווה שתיכשל הוא מבהיר לנו שהוא עדיין לא נרגע. לאחר מכן זה הולך ומתגבר כשהוא ממשיך לבעוט ולקלל ומאחל לה שתמשיך לפחד משיגעון. ולבסוף, מפל הרגש האחרון, מפל שבו הסירה כמעט ומתרסקת:
אמן תישארי לבד לנצח !
צועק אביתר בנאי אל עבר אהובתו את כל מה שכולנו מרגישים בפרידות שלנו אבל לא מעיזים אפילו ללחוש את זה לעצמנו בלי קול. האם יש מילים קשות ופוצעות מאלו?

לאיזה עוד זמר, מלבד אביתר בנאי , היה את האומץ הלירי לאחל לאהובתו שתהיה לבד לנצח ? זו לא שאלה רטורית, ניתן לכתוב תגובות למטה, אני באמת אשמח לדעת אם יש עוד מישהו כזה.

ואז שוב, הפזמון השני:
מה זה נקרא לא לרצות להיות איתי
מאוד קשה פה כל הלבד הזה, אוי ואבוי לי
בניגוד לפזמון הראשון של השיר , אשר בו רק מתלונן אביתר בנאי שלא היה לו טוב כשהייתה אתו, כאן הוא כבר לא מתבייש לצעוק החוצה את האגו הפגיע והשברירי שלו:
מה זה נקרא לא לרצות להיות איתי?
הוא מטיח בה ואמנם לא מפיל אותנו בכך למפלים גדולים יותר ממפל ה- " איך שאני שונא אותך ככה " וממפל ה- " אמן תישארי לבד לנצח ", אבל הנהר בהחלט זורם כאן בעוצמה וכמעט והופך את סירת האגו הרעועה שלנו על פיה.

ואז, בפזמון המסכם של השיר " תיאטרון רוסי ":
יש לי לחץ באוזניים
וסרטים כחולים בראש
יש לי עראק ופסנתר
ואין לי אהבה בינתיים
עבור אמנים רבים שורות אלו יכולות להיות שיא יצירתם, אולם עבור אביתר בנאי זהו בסך הכול סופו השקט של הנהר אשר בו המאזין מסדיר את נשימתו רגע לפני שהסירה עוגנת בצד הערוץ.

בניגוד להרבה אמנים מתיפייפים, אביתר בנאי , בשיר " תיאטרון רוסי ", צועק את האמת הכי חזק וברור שאפשר. והאמת שלו כיוצר היא כל כך ערומה עד שאינה משאירה שום פינה להסתתר בה. האדם על פי אביתר בנאי הוא יצור אגוצנטרי, נלעג, קנאי ובזוי.
יצור, אשר כל אחד מאיתנו, ברגעים הכי כנים שלו עם עצמו, יכול להזדהות אתו.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אני ורק אני,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

11 תגובות על אביתר בנאי בועט ומקלל בתיאטרון רוסי

  1. מאת הדס‏:

    ניתוח מדויק ביותר..ושיר פשוט מדהים.

  2. מאת נתי מופלג‏:

    תודה על המחמאה.. בדיוק בגלל שירים כאלה בניתי את האתר הזה
    שיר טוב זה שיר שהופך אותך מכל הכיוונים ואז ומאפשר לך ממש לחשוב עליו רק בסוף שלו כשהוא זורק אותך הצידה. אז כשאתה יכול לנוח קצת ולנסות ולחשוב מה בדיוק שמעת, אתה מבין שנגעת בפיסה של אומנות מהרמה הגבוהה ביותר
    שיר פשוט מדהים..

    יש באתר עוד שתי כתבות על אביתר בנאי. בשירים "אקדח" ו "גם הים נסוג". אני ממש ממליץ לך להיכנס אלייהם, בעיקר לניתוח של השיר "אקדח"..

  3. מאת אקוה‏:

    ניתוח יפה.
    ורציתי להתייחס לאומץ הלירי בשאלה הלא רטורית שלך…
    כמו שהעלית את התהייה, ישר חשבתי על אפרים שמיר ו"נכון, את יפה":
    "אבל אני היחידי שיודע / שאף על פי יופייך המשגע / לא תדעי אהבה אמיתית לעולם!"

    המילים הקשות האלה מופנות לירדנה ארזי. שניהם שירתו יחד בלהקת הנח"ל,
    והוא היה מאוהב בה אבל היא הלכה עם מישהו אחר.

  4. מאת נתי מופלג‏:

    תודה רבה אקוה,
    זו בהחלט דוגמא מצויינת ושיר מקסים
    זה מעניין איך שהלחן של השיר, שהוא הרבה פחות קודר מהלחן של "תיאטרון רוסי"
    מסתיר מעט את המסר הכל כך חזק שעומד מאחוריי השורה "לא תדעי אהבה אמיתית לעולם".

  5. מאת stair‏:

    אפשר לראות איך אביתר מתמתן בשיריו ומתקרב יותר למיינסטרים בכל אלבום חדש שלו. אני אישית ממש לא אוהב את המגמה הזאת. איך אפשר להשוות בין השירים המטורפים של האלבום הראשון לבין השירים המתחנפים וה"פילוסופיים" באלבום האחרון? חבל…

  6. מאת יובל‏:

    stair‏, אני לחלוטין לא מסכים אתך!
    אביתר לא נהיה מיינסטרים אלא עובר תהליך, כמו שאמר בדיסק הראשון שאהבת "איך אני משונה משתנה כל הזמן" ובהופעה אף הוסיף "לא ידעתי עד כמה…"

    השירים מייצגים את התהליך,
    בדיסק הראשון יש הרבה שירים בועטים כתוצאה מזוגיות (אך גם שם יש ניצנים לשינוי: "יש לי סיכוי להינצל" – ניתן לחשוב כאילו נכתב אתמול).
    בדיסק השני יש דווקא הקצנה מוזיקלית לכיוון דיגיטלי אקספרימנטלי שנכשל מסחרית (בהופעה שבוע שעבר אביתר צחק שרק אמא שלו והוא קנו את הדיסק) וגם קצת הקצנה טקסטואלית, אביתר יוצא נגד הימין ונגד אלוקים (המאמין הלאומי טרוריסט לאומני ועוד).
    הדיסק השלישי עומד על נייר ממש משקף תהליך ואין זה מקרי שהוא הצליח מאווווד: "כשאני יוצא מזה אני קונה מתנות לכולם", "ילדים ישנים באוהל בסלון- על זה אני חולם" ועוד
    ובדיסק האחרון הוא כבר ממש תפס כיוון, כבר יש שיר מפורש על התורה ועל ארבעתנו (מימוש החלום מהדיסק הקודם) אך הוא לא מתכחש לעבר שלו שבו הוא היה זקוק "לכאב כדי לרגע להתקרב".

    אם אתה לא מתחבר לתהליך של אביתר לא תהנה מהמוזיקה והמילים (לא צריך להסכים, אפשר להתחבר ללא חזרה בתשובה).
    אני מאוד אוהב את התהליך ומאוד מתחבר אליו ולכן אני מקשיב לכל הדיסקים שלו כולל הסקיצה הלא ערוכה של הדיסק הראשון שמסתובבת ברשת.
    נכון, גם לי חסרה האנרגיה בדיסק האחרון אבל זה אביתר של היום ואני מקבל ממנו דברים אחרים עמוקים אופטימיים ושמחים שלא היו פעם ובשביל האנרגיה ההיא אני מקשיב לדיסק הראשון.

    נ.ב
    מומלץ לבוא להופעות ולשמוע ביצועים לשירים מהדיסקים הקודמים, אמנם לא תשמע שם את תיאטרון רוסי אבל שבוע שעבר הוא חזר לבצע את מנגינה יקרה וחלון. הוא ביצע במופע הפסנתר את שן לידי. ועוד ועוד

  7. מאת איתי‏:

    היי,
    יש מצב שאתה תוכל לתת לי קישור לסקיצות?

  8. מאת daniel‏:

    שלום נתי מופלג יש לי שאלה היו שמועות שאביתר כתב את השיר על דפנה רכטר האם זה נכון שהיה להם איזה שהוא קשר בעבר ואם יש בכלל סיכוי שאביתר כתב על דפנה את השיר ?

  9. מאת נואפיל‏:

    יאא אהבתי ממש את הניתוח..
    בקשר לשאלה הלא רטורית שלך. אני לא יודעת אם התכוונת רק לאיחולים שלא יהיה עוד אהבה לשני אבל יש בשיר של מירי מסיקה:"ולא ישארו לי אליך רחמים ויכאב לך הרבה אני מקווה" שזה גם כאילו ביטוי כעס שאנחנו מפחדים להגיד בקול.מצטערת אם אני לא קשורה חח

  10. מאת musiclover‏:

    ידידים. לכל מי שלא ידע או היה בטו. אני ומשפחתי מכירים באופן אישי את אפרת בן צור. השיר אכן נכתב אליה. לא אכנס לפרטים אבל רק כדי שתדעו.

  11. מאת musiclover‏:

    דרך אגב ניתוח מדהים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>