מוש בן ארי מביא את השלום בטיווחו של אלוהים


בקטגוריה זו אני מנסה לבחון את המושג " אלוהים "  דרך נקודות מבט שונות. מוקי מתייחס לאלוהים כאל חבר יקר וקרוב, דניאל סלומון מחפש את אלוהים בתוך עצמו, שלמה ארצי נכנס אתו למיטה ומוש בן ארי, כמו שרק מוש בן ארי יכול, רוצה לעשות שלום בעזרת אלוהים .

ja is one , מוש בן ארי
מילים ולחן: מוש בן ארי

0 מוש בן ארי מביא את השלום בטיווחו של אלוהים

ja is one, וואלה כולו מן אללה
או אלוהים אחד, שוואיה מן אבדאללה

על דרך מתהלך מכור לאהבה
וזה האש שמלכך בלב כל הבריאה
ארים את מבטי אל מעבר לשנאה
כי בדרכי רוצה להיות עטוף מעיל תקווה

ja is one…

איך שהיום נפתח פותח לי ת'לב
איך שהרגע בא מפנה כאב
אוי כמה שיפים הם החיים
אז בואו לרגע נתערבב לדקה נהייה אחים

ja is one …

(אויי שוואי מן אבדאללה אוי אוי אוי)
איך שהיום נפתח פותח לי ת'לב
איך שהרגע בא מפנה כאב
אוי כמה שיפים הם החיים
בואו לרגע נתאחד לדקה נהייה אחים

כי פה אנחנו בני אדם, מכורים לאשליה
שאם ההוא שונה ממך, אתה זה לא אתה
אז בואו נבין קצת מעבר לשטויות
שהקשת מתקיימת מאלפי צורות שונות
(אויי אויי)

זורקים לנו שקרים על אלף תכניות
וביניהן מראים לנו מוסר של אשליות
ואני פה מתהלך בדרך מלכים
אז ת'חיי עולה עולה אל מעבר לשחקים

ja is one…

ניתוח השיר :

לפני שאני ניגש לדבר על אלוהים בשיר "ja is one  ", אני חייב להגיד דבר מה. יסלח לי מוש בן ארי , אבל על אף שהוא כותב לא רע, ואפילו יש לו דימויים נחמדים מדי פעם, אני מרגיש שחסר לי משהו בטקסטים שלו.
ואתם יודעים מה חסר לי? חסר לי קצת חיבור למציאות…
בן אדם… תתעורר!! תן לנו מסרים קצת יותר מורכבים וקצת פחות אופטימיים וקלישאתיים.
הרי מה בעצם עושה מוש בן ארי בשירים שלו? הוא לוקח מסרים פשטניים של שלום ואהבה ועוטף אותם במילים גבוהות. לעיתים המילים פלצניות אך לעיתים הן יפות מאוד. אולם מה זה עוזר לנו שיש לו דימויים יפים, אם המסרים הם פשטניים ונאיביים ובעיקר, לוקים בחולמנות יתר?

אני אתחיל מהבית הראשון של השיר . בית זה, בהרבה מובנים מסכם בתוכו את כל מפעלו הלירי המפואר של מוש בן ארי:
על דרך מתהלך מכור לאהבה
וזה האש שמלכך בלב כל הבריאה
ארים את מבטי אל מעבר לשנאה
כי בדרכי רוצה להיות עטוף מעיל תקווה

ולמה בית זה מכיל את כל יצירתו של מוש בן ארי? כי יש כאן את כל הנושאים שמוש בן ארי אוהב לדבר עליהם, והם מקושטים באופן סתמי על ידי מילים גבוהות. בשביל להציג זאת, אכתוב את הבית מחדש ובלי כל הקישוטים:
בלה בלה בלה… כן לאהבה!
בלה בלה בלה… כן גם לבריאה!
בלה בלה בלה… לא לשנאה!
בלה בלה בלה… כן כן לתקוה!!!

11598 מוש בן ארי מביא את השלום בטיווחו של אלוהים

מוש בן ארי , הכי נאיבי (גל דרן)

קסם מזרח קלאסי: אני מכור לאהבה, אני מחובר לבריאה, אני מעבר לשנאה ויש בי את התקווה. לא תמצא אפילו ישראלי אחד בהודו שיודע לנגן בגיטרה ולא מזמר את השיר הזה בכל ערב בין צ'ילום לצ'ילום.

ועכשיו קצת רצינות. את השיר הזה בחרתי בגלל שהוא מדבר על אלוהים. לפני שניגע בתפקיד שנותן כאן מוש בן ארי לאלוהים אציג את הפזמון של השיר :
ja is one, וואלה כולו מן אללה
או אלוהים אחד, שוואיה מן אבדאללה

ובתרגום לעברית מדוברת:
ja is one -  ג'ה הוא אחד  (ג'ה זה שמו של אלוהיי היהודים באנגלית)
וואלה כולו מן אללה -  וואלה.. הכול מאללה
אלוהים אחד -   את זה כולנו מבינים
שוואיה מן אבדאללה -   הישועה תגיע מאבדאללה.

סך הכול, פזמון לא רע. אם נחבר לו גם משפט מרכזי אשר מופיע בשיר פעמיים בפזמון המשני, נבין גם על מה השיר :
בואו לרגע נתאחד לדקה נהייה אחים
ומה המסר?
לכל אחד מאיתנו יש את האלוהים שלו. יש הרבה הבדלים בין התפיסות שלנו, אבל יש גם הרבה מאוד דברים דומים. לכן, במקום לריב, בואו ניתן כבוד אחד לאלוהיו של השני, ואז נהייה כמו אחים .

מסר יפה, באמת, בלי ציניות. קצת נאיבי, אולי אפילו מאוד מאוד נאיבי, אבל יפה.
כפי שאמרתי קודם, שיר קסם מזרח קלאסי. קחו את כל המילים היפות מהבית הראשון, ותתבלו אותם במעט הטפה לסובלנות, והריי לכם שיירה עצומה של יוצאי מזרח הולכים אחרי השיר שלכם באש ובמים.

אני באופן אישי חושב שהטפה לסובלנות היא עניין של שיעור חינוך עבור כיתה ד'2 אבל אין לי ספק שיש הרבה מאוד אנשים שחולקים עליי – שכן מן הראוי שגם כיתה ה'5 תעבור שיעור שכזה..

אבל באמת עכשיו, ולא בציניות (נראה לי שכבר הכרזתי על הפסקת הציניות גם קודם לכן). לשיר, באופן כללי, יש שתי דרכים, לפי דעתי, להיחשב כשיר טוב:
1. השיר יכול להיות מרגש, או בעל מסר עמוק שהופך את הבטן של מי שמקשיב לו
2. השיר יכול לסחוף אנשים אחרי איזשהו רעיון קולקטיבי שמדבר לכולם.
השיר של מוש בן ארי " ja is one " הוא אולי לא מסוג השירים שחודרים לי לב, אבל זהו בלי ספק שיר שסוחף אחריו הרבה אנשים טובים ונאיביים.

מוש בן ארי , בשיר " ja is one " מנסה, בעזרת הדמיון שבין היהדות והאסלאם, ליצור שינוי ולגרום ליהודים ולמוסלמים לחזור ולהיות אחים .
אולם מי שבאמת עובר בשיר הזה שינוי רציני זה אלוהים .
אם בעבר, התפקיד של אלוהים היה לסכסך בייננו לבין כל העמים שסביבנו, הרי שאלוהים מודל שנות האלפיים, על פי מוש בן ארי , הוא המגשר הבינלאומי.

איך לא חשבנו על זה קודם, אובאמה יטווח ביינינו לבין הערבים ויביא את השלום?
מה פתאום! אובאמה לא יכול.. רק אלוהים יכול …

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אלוהים,‏ עם התגים , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

5 תגובות על מוש בן ארי מביא את השלום בטיווחו של אלוהים

  1. מאת liamalpha‏:

    הגעתי לכאן בחיפוש אחר מילות השיר שהתקשיתי להבין בהאזנה. הניתוח של השיר יפה, ובכלל היוזמה לנתח שירי פופ בעברית היא מבורכת (מנסיוני רוב האנשים לא טורחים להאזין למילים…).
    תיקון טעות קטן: צ"ל תיווכו של אלוהים – מלשון תיווך או תווך (Medium), כמו מתווך דירות, ולא "טיווחו" ("טווח" = range).

  2. מאת משי‏:

    אני מנסה להבין למה אתה רואה באדם ששר על חזון בתור אדם מפונטז אבל אין קשר בין כך שהמצב היום רע לבין החזון שלו לכך שלא מוכנים הערבים לשום הסכם שהוא לבין כך שהוא רוצה שלום ואחווה אתה רואה דברים בצורה מעוותת אך בעני הוא שר חזון שיש לכל אדם בלב של שלום ואהבה

  3. מאת Carlos‏:

    This is the ideal answer. Evnoryee should read this

  4. Now I'm like, well duh! Truly thankful for your help.

  5. מאת Ravi‏:

    Inelglietnce and simplicity – easy to understand how you think.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>