אייל גולן מאוהב באישה שבורחת אל מציאות אחרת


אייל גולן , בשיר " מציאות אחרת ", רומז לנו על חיפוש של האהבה בעולמות אחרים. יחד עם זאת, השיר אינו נותן תחושה שלפנינו זוג סהרורי שמחפש אהבה ישנה במנהרת הזמן, אלא על זוג שמבכה על כך שהגורל לא הפגיש ביניהם קודם לכן, כאשר האהבה שלהם עוד יכולה הייתה להתממש.
השיר מופיע אמנם תחת הקטגוריה " אהבה מעולם אחר " בגלל שהוא מדבר על מציאות וזמן נפרדים, אולם זהו אינו שיר על אהבה חוצת עולמות, אלא שיר שבו האהבה מתה לפני שנולדה.

מציאות אחרת , אייל גולן
מילים ולחן: דידי שחר

0 אייל גולן מאוהב באישה שבורחת אל מציאות אחרת

נפגשנו מאוחר מדי
אמרת לי שאת מאוהבת
שבנית איתו בית, שטוב לך איתו
ואולי
מאוחר מדי

נפגשנו מאוחר מדי
ראיתי שגם את נסערת
רעדת מעט שהבטת בעיני
אך אולי
מאוחר מדי

אולי בזמן אחר
אולי במציאות אחרת
תהיי בשבילי, בשבילי מאושרת
ויופיך ילטף את חיי, אך אולי
מאוחר מדי

נפגשנו מאוחר מדי
איך העזנו לקום וללכת
עם פגישה כמו זאת לא מקרית בוודאי
ואולי מאוחר מדי

אולי בזמן אחר…

(אני מקווה שנהניתם מאווירת השושנים הפסטורלית בזמן הצפייה בשיר)

ניתוח השיר :

גם שיר זה של אייל גולן הוא שיר על ההתערבות של הגורל באהבה. אולם בשיר הזה הגורל עשה זאת מאוחר מדי. האופן שבו מעביר דידי שחר את הרגשות של בני הזוג הוא נפלא ומתפתח. לאט לאט, דרך עיניו של הגבר בשיר, נפתחת האישה ועוברת מהכחשה של האהבה להתוודות עליה.

אצטט שוב את הבית הראשון של השיר :
נפגשנו מאוחר מדי
אמרת לי שאת מאוהבת
שבנית איתו בית, שטוב לך איתו
ואולי
מאוחר מדי
שיר טוב הוא שיר שבו לאט לאט נבנה הסיפור דרך שלילה של כל האופציות. נפגשנו מאוחר מדי , אומר הדובר בשיר, ואנו מניחים כבר מהמשפט הראשון של הבית שיש לו רגשות כלפיי הבחורה שתכף תופיע בשיר . בשורה שלאחר מכן אומרת הבחורה בשיר שהיא מאוהבת .
אנו מקווים שתתפתח ביניהם אהבה , הרי היא אמרה שהיא מאוהבת ! אולם מייד אחר כך אנו ממבינים שהיא מאוהבת במישהו אחר. חשבנו שהיא מאוהבת בדובר השיר והתבדינו.

9 אייל גולן מאוהב באישה שבורחת אל מציאות אחרת

אייל גולן (אלוני מור)

הבית השני של השיר :
נפגשנו מאוחר מדי
ראיתי שגם את נסערת
רעדת מעט כשהבטת בעיני
אך אולי
מאוחר מדי
בבית הזה שוב מקבל הסיפור של השיר תפנית. בבית הראשון חשבנו שהבחורה בשיר מאוהבת במישהו אחר, אולם כאן אנו מבינים שכל מה שסיפרה לו בבית הראשון היה שקר. הבחורה ניסתה לספר שטוב לה בחיים ושהיא מאוהבת בגבר שלה, אולם למעשה גם היא נסערת מהמפגש ביניהם ורועדת כשהיא מביטה בעיניו.
אם עד כה רק חשבנו שהדובר בשיר  מאוהב באישה, הרי שעכשיו אנו בטוחים בכך, בגלל שראה שגם היא, בדיוק כמוהו, נסערת.

אייל גולן

שני הבתים הראשונים של השיר הם מקסימים ומראים את ההשתנות של הבחורה בשיר דרך עיניו של הדובר. היא מכחישה תחילה את העובדה שהיא נסערת מהדובר של השיר , בשביל להימנע מליפול למשהו אסור, אולם ההתנהגות שלה מסגירה שגם היא מאוהבת .

לאחר מכן מגיע הפזמון של השיר :
אולי בזמן אחר
אולי במציאות אחרת
תהיי בשבילי, בשבילי מאושרת
ויופיך ילטף את חיי, אך אולי
מאוחר מדי
השיר של אייל גולן נכנס לקטגוריה "אהבה מעולם אחר" בגלל שהוא מדבר על " מציאות אחרת ". אולם, אם אתייחס אל מציאות זו אשר עולה בשיר כאל גלגול אחר, זה יהיה אונס אכזרי וברוטלי של הטקסט בשיר .
השיר מדבר על מחשבה היפותטית של הדובר בשיר – מה היה קורה לו הגורל היה מפגיש ביניהם מוקדם יותר ואז אהבתם הייתה מתממשת. הפזמון של השיר מרמז על תסכול ותחושת פספוס שהולכת להגיע, והבית השלישי בהחלט מאשר את זה.

הבית השלישי של השיר :
נפגשנו מאוחר מדי
איך העזנו לקום וללכת
עם פגישה כמו זאת לא מקרית בוודאי
ואולי מאוחר מדי
הדובר בשיר מתלונן על כך שהם שניהם החליטו לבסוף להמשיך כל אחד בחייו שלו ולא רק שהוא מתלונן, הוא משתמש גם בתיאור מאוד חזק לתאר זאת "איך העזנו לקום וללכת". המסר כאן הוא יפה, יש דברים אמיתיים ולא מקריים בחיים ובאיזו זכות אנחנו מרשים לעצמנו לוותר עליהם. הגורל כבר הפגיש בין השניים, העולם נרתם בשביל לעזור להם לממש את האהבה שלהם, אולם הם מעזים לצאת נגד הגורל ולא מממשים את רצונו.

בניגוד לתפקיד המרכזי של הגורל בשיר של דין דין אביב " מוכרת לי מפעם ", כמי שמחבר בין יצורים על פני גלגוליי חיים שלמים, השיר של אייל גולן מציג הסתכלות מפוכחת יותר על הגורל .

הגורל יכול לקרב אתכם אל האהבה שלכם, אולם את הצעד המשמעותי לקראת האהבה תצטרכו לעשות בעצמכם. השיר "מציאות אחרת" מציג שני אנשים שלא העזו לעשות את הצעד הזה.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אהבה מעולם אחר,‏ עם התגים , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

4 תגובות על אייל גולן מאוהב באישה שבורחת אל מציאות אחרת

  1. מאת נתי מופלג‏:

    אוי!!…
    טעות טראגית מצידי,
    תודה שי על האינפורמציה, אני מתנצל דידי על הטעות
    ואני ניגש לתקן זאת בכתבה
    :-)

  2. מאת גבי‏:

    שלום נתי
    נחשפתי רק לאחרונה לשיר הפשוט והנפלא הזה של דודי שחר, כששמעתי את הביצוע המקסים של נאור אלבז ב"כוכב נולד". בחיפושי אחרי מידע נוסף הגעתי אל האתר שלך ושמחתי לראות כי יש עוד אנשים בעולם שמוקסמים משירים ישראלים בני זמננו. נהניתי לקרוא את הביקורת שלך על השיר "מציאות אחרת" והחלטתי להוסיף כמה נקודות מבט והגיגים נוספים, בתקווה שיתקבלו בעין יפה.
    הקו המנחה שתוחם את כל בתי השיר הוא המתח המובנה בין הקביעה הפסקנית והמצערת "נפגשנו מאוחר מדי", לבין התמיהה המהוססת המהולה בשבב של תקווה "ואולי מאוחר מדי". לדעתי, בבית הראשון מובע המשפט "ואולי מאוחר מדי" ע"י הבחורה המספרת על אהבתה לאחר, וסיומת זו מטילה ספק בבטחון שלה באהבה זו, ונותנת רמז ראשון של אפשרות שאולי דווקא לא מאוחר מדי.
    הבית השני מפתח את הסיכוי להתפתחות אהבה חדשה, ומתאר ברכות רבה את הסימנים הראשונים ללבלוב ניצני האהבה המשותפת… אולם הבית מסתיים בספק שמביע הפעם הבחור הדובר באומרו "אך אולי מאוחר מדי".
    ואז מגיע הפזמון, שלדעתי מכיל את הביטויים היפים והמשמעותיים ביותר בשיר, ומציג אפשרות מאוד רחוקה אבל בת קיום בכל זאת "אולי בזמן אחר, אולי במציאות אחרת…" אני מרגיש שזוהי שאלה היפותטית שהבחור מציג לבחורה במהלך הפגישה, כדי לאפשר לה לבטא את רגשותיה כלפיו… ומה הוא בעצם רוצה: "שתהיי בשבילי מאושרת", כלומר: הוא מאוד אוהב אותה ורוצה באושרה, אבל שהוא יהיה המקור לאושר זה. וגם "שיופייך ילטף את חיי" – איזה יופי של ביטוי לאהבה רכה ומענגת.
    אחרי השיא של החלום על האושר ההיפותטי המשותף מגיע הבית האחרון שמחזיר את הזוג ואותנו למציאות העגומה. במו ידיהם מעזים השניים לקרוע את הקורים הנרקמים של חלום המציאות האחרת, "לקום וללכת" ולהפרד לעד. מתחילת השיר ליוותה אותי ההרגשה שהייתה היכרות קודמת ואפילו רמז של אהבת נעורים בין השניים באיזשהו עבר רחוק, אחרת איך ייתכן שהבחורה מספרת בכנות רבה על האהוב שלה לאדם זר לחלוטין שפגשה במקרה… ובבית האחרון מודגשת העובדה שהפגישה הייתה "לא מקרית בוודאי", אמנם לא קבועה מראש, אבל גם לא לגמרי אקראית…
    לצערי, איני מסכים אתך שהשיר או הפזמון "מרמז על תסכול ותחושת פספוס", אני חש שביטויים אלה מרדדים ואולי קצת מבזים את השיר היפה הזה. אני מרגיש שהשיר מלא בכאב עמוק ועצב רב שמהולים באהבה וכמיהה שלא ייפסקו גם אחרי שהפגישה והחלום התמוגגו.
    תודה לך על האפשרות לבטא את מחשבותי ולהבהירן אף לעצמי תוך כדי כתיבה.
    גבי

  3. מאת נתי מופלג‏:

    שלום גבי,
    מאוד אנהתי את הניסיון שלך למצוא את משמעות ההבדל "נפגשנו מאוחר מדי" לבין "ואולי מאוחר מדי", ואני מסכים אתך.
    לגבי אי ההסכמה שלך איתי, לפי דעתי שיר שמצליח לבטא באמת תסכול ותחושת פספוס, צריך להיות שיר שמאוד מצליח לגעת בך. בסופו של דבר, לצערי, אלו הן תחושות שכל אחד יכול להזדהות עימן ביחס ללפחות חוויה אחת בחייו. אתה טוען שהשיר מבטא דווקא את הקסם והכמיהה שלעולם לא ייפסקו, זה כבר עניין של גישה, אבל אני נהנה יותר מעוצמת השיר אם אני מזהה בו פספוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>